Kunstsilo

Ny direktør for Kunstsilo

Styret for Stiftelsen Kunstsilo har tilsatt Maria Mediaas Jørstad (53) som ny direktør for Kunstsilo i Kristiansand. Mediaas Jørstad kommer fra stillingen som direktør for Nordisk kulturfond. Hun tiltrer et åremål på 5 år fra 6. januar 2025.

Maria Mediaas Jørstad Foto: Even Askildsen Kunstsilo

- Jeg er svært glad for å kunngjøre at det er Maria Mediaas Jørstad som skal lede arbeidet med Kunstsilos neste, viktige fase. Hun har over 20 års erfaring med ledelse av kunst- og kulturorganisasjoner i både offentlig og privat sektor, og har en gjennomføringskraft og et ambisjonsnivå som matcher Kunstsilo, sier styreleder Stein Olav Henrichsen.

Henrichsen har sammen med styret og styrets ansettelsesutvalg vært gjennom en omfattende og grundig rekrutteringsprosess. I samarbeid med rekrutteringsselskapet Visindi har et stort antall nasjonale og internasjonale kandidater blitt vurdert gjennom prosessen, som resulterte i en samstemt innstilling og enstemmig vedtak av Mediaas Jørstad som ny direktør for Kunstsilo.

Vil forme Kunstsilos visjon videre

Kunstsilos nye direktør har tidligere vært med på å bygge opp og lede Talent Norge, og har lang fartstid fra Nationaltheatret som produsent. Hun ledet også arbeidet med suksessproduksjonen MAMMA MIA! på Folketeatret. I dag jobber hun i Nordens Hus i København hvor hun leder Nordisk kulturfond, som er en del av det offisielle nordiske samarbeidet og en selvstendig enhet sidestilt med Nordisk ministerråd og Nordisk råd.

- Jeg gleder meg enormt til å ta fatt på dette spennende oppdraget sammen med alle de dyktige menneskene som jobber i dette enestående bygget med en samling i verdensklasse, sier påtroppende direktør Maria Mediaas Jørstad. - Kunstsilos visjon har jeg fulgt helt fra start, og det er fantastisk å se hvordan den har utformet seg. Jeg føler meg heldig som nå får lov til å være med og forme dette videre.

Stein Olav Henrichsen og Maria Mediaas Jørstad

Om Kunstsilo

Kunstsilo er en prisbelønt, tidligere kornsilo på Odderøya i Kristiansand som akkurat nå forvandles til et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsenter for kunst- og kulturopplevelser. Museet skal romme Tangen-samlingen, verdens største samling av nordisk modernisme, og Sørlandets Kunstmuseums faste samlinger. I tillegg blir det internasjonal digital samtidskunst, temporære utstillinger, og et utvidet tilbud med foredrag, konserter, matopplevelser, workshops, selskapslokaler og arrangementer.

Følg pressemeldinger fra Kunstsilo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kunstsilo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kunstsilo