Dokumenterer bærekraftig soya i laksefôr med blockchainteknologi

EU-kommisjonen utsatte nylig implementeringen av sin avskogingsforordning. Det bremser ikke utviklingen av en løsning som vil gjøre det mulig for fôrprodusenter og lakseoppdrettere å vite nøyaktig fra hvilken åker i Brasil soyaen i fiskefôret stammer fra.

Patricia Sugui, bærekraftsansvarlig i CJ Selecta, i diskusjon om garantert avskogingsfri soya på Regen House sitt arrangement under NYC Climate Week i september. Fra venstre: Fernando Beles (WWF), Earl Shank (Tapstry), Facundo Renzone (Sofia Commodities), Patricia Sugui (CJ Selects), Cliff Lee (Water ID) and Antonio Malave (True Grade Foods) med ryggen mot kamera. Regen House

Fôret som norsk oppdrettslaks spiser består av om lag 20 prosent soyaproteinkonsentrat. Brasilianske CJ Selecta er en av verdens største produsenter av slikt fôrråstoff. Sammen med blant annet fôrprodusenten Biomar utvikler CJ Selecta nå en blockchainbasert løsning som sikrer full sporbarhet i hele verdikjeden, fra gårdsbruk til ferdig produkt.

– CJ Selecta har i mange år allerede levert garantert avskogingsfri soya til oppdrettsnæringen i Norge. Produktene er sertifisert av anerkjente aktører. Med blockchainteknologi tar man mulighetene for kontroll og dokumentasjon til et nytt nivå, forklarer Patricia Sugui, bærekraftsansvarlig i CJ Selecta.

EU-krav

Behovet for sporbarhet har oppstått blant annet som følge av EUs avskogingsforordning (Regulation (EU) 2023/1115 on deforestation-free products). Dette regelverket krever at selskaper må bevise at varer importert til EU ikke kommer fra områder som har vært gjenstand for avskoging etter 31. desember 2020.

Dette stiller store krav til sporbarhet, spesielt for soyaprodukter som brukes i produksjon av fiskefôr. Mangelen på en omfattende løsning for å spore opprinnelsen og forsyningskjeden til soyaprodukter har vært en utfordring for industrien.

Blockchain og strekkoder

Under den store New York Climate Week, som fant sted samtidig med FNs høynivåuke i september, presenterte CJ Selecta, Rever Consulting og blockchainselskapet Wholechain utviklingen av en løsning som vil tilby sporbarhet fra opprinnelsesstedet til det ferdige produktet.

Løsningen følger GS1-standarden for strekkoder som gjør det enkelt å kople hvert enkelt produkt til detaljert informasjon om opprinnelse. I tillegg vil CJ Selecta legge inn informasjon om produktets klimaavtrykk og andre kriterier relatert til miljø, bærekraft og samfunnsansvar.

Fra manuell til automatisk databehandling

I dag er slik informasjon tilgjengelig i systemer som for en stor del baserer seg på manuell databehandling og begrenset sporbarhet. Med Wholechain-teknologi vil databehandlingen bli automatisert, informasjonen vil bli mer detaljert og systemet vil oppfylle kravene i den nye EU-forordningen.

For selskaper involvert i lakseoppdrett og produksjon av fôr for oppdrettsfisk, er sporbarhet av soyaprodukter avgjørende for å sikre bærekraft og samsvar med internasjonale reguleringer. Ved å implementere en helhetlig sporbarhetsløsning vil selskapene kunne forbedre transparensen i forsyningskjeden og bidra til en mer bærekraftig fremtid.

Om CJ Selecta

CJ Selecta er en brasiliansk produsent av avskogingsfri og GMO-fri sojakonsentrat som blant annet brukes i fôr til norsk lakseproduksjon. Selskapet er en pioner innen bærekraftig soja og en storleverandør til den norske oppdrettsbransjen.

I tillegg til å produsere bærekraftig soja, har CJ Selecta ledet an i arbeidet med å dokumentere at verdikjeden er bærekraftig og forsvarlig i alle ledd. Dette blir stadig viktigere, ettersom både kunder og myndigheter krever transparens.

CJ Selectas kunder har tilgang til detaljert informasjon om klimaavtrykk, miljøpåvirkning og sosiale forhold, fra jordene der sojaen dyrkes, på fabrikken der sojakonsentratet blir fremstilt og for transporten av det ferdige produktet fram til kundens anlegg. Informasjonen er tilgjengelig for kunden blant annet gjennom appen Soytrace.