Inngår nye avtaler om rusbehandling

Til sammen 14 private aktører får nå tilbud om å inngå avtale med Helse Sør-Øst RHF innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Dette er avtaler som vil styrke kvaliteten i det samlede tilbudet. I tillegg skal sykehusene videreutvikle sine tjenester, spesielt innen integrert ettervern.

Samtale

Av tilbyderne som har fått tilbud er det 12 ideelle og to kommersielle institusjoner. Kvalitet har vært avgjørende for å bli kvalifisert til å delta i anbudsprosessen.

Avtalene som nå inngås, legger til rette for at minst like mange pasienter som tidligere skal få behandling hos private aktører.  og vil bidra til at ventetidene for ruspasientene fremdeles vil være korte. Ventetidene innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling er i dag langt lavere enn for somatikk og også lavere enn for psykisk helsevern, både voksne og barn og unge.

Avtalene med de private institusjonene har en årlig ramme på om lag 1,3 milliarder kroner. De gir samlet 631 døgnplasser og i underkant av 30 000 polikliniske konsultasjoner årlig. De nye avtalene trer i kraft 1. januar 2025 og erstatter dagens avtaler som ble inngått i 2012. Da var det andre krav til kvalitet, kompetanse og bygningsmessige forhold.

– De nye avtalene vil styrke kvaliteten på rusbehandlingen i Helse Sør-Øst og bidra til et godt og differensiert tilbud i regionen, med en god geografisk spredning. Når vi nå inngår nye avtaler, har vi vært opptatt av kvalitet, og vi legger vekt på at de private institusjonene skal samhandle tett med øvrig spesialisthelsetjeneste og kommunene, sier Cecilie Skule, avdelingsdirektør for psykisk helsevern og rusbehandling i Helse Sør-Øst RHF.

I tillegg til avtalene med de private, er det i dag tilbud om tverrfaglig spesialisert rusbehandling ved alle helseforetak i Helse Sør-Øst. Det omfatter akutt-tilbud, avrusningstilbud og poliklinisk behandling. De fleste helseforetak har i tillegg korttids døgnbehandling. Samlet er det cirka 400 døgnplasser i helseforetakene. Av disse er i gjennomsnitt rundt 80 prosent belagt.

Individuelle behov

I avtalene legges det opp til en behandlingstid på inntil tre, seks eller ni måneder. Dette er et utgangspunkt, og ikke en absolutt makstid.
– Vi er opptatt av at behandlingen skal basere seg på pasientens individuelle behov, sier Skule.

Det vektlegges at mennesker med rusproblemer er forskjellige, og at behandlingstilbudet må gjenspeile dette. I et behandlingsforløp vil flere pasienter ha nytte av å veksle mellom døgnbehandling, poliklinisk behandling og ambulante tjenester. Andre vil ha behov for lange sammenhengende døgnopphold.

Tilbudet ved helseforetakene skal videreutvikles slik at pasientene i større grad gis oppfølging i etterkant av døgnoppholdet, gjennom et integrert ettervern. Helseforetakene får nå øremerkede midler til å styrke blant annet poliklinikk i egne sykehus. Etter lange døgnopphold er det viktig at pasientene får en videre oppfølging der de bor. Dette må skje i et tett samarbeid mellom helseforetakene, kommunene og private avtaleparter.

I tillegg skal det etableres brukerstyrte senger både ved helseforetakene og i de private institusjonene. Dette er et tilbud til pasienter som har gjennomført én eller flere innleggelser, og som i forlengelsen av dette får en kontraktsfestet avtale om å komme tilbake til behandlingsstedet for et kortere opphold på eget initiativ, innen en gitt periode.

Samlet legger de nye avtalene og den forsterkede oppfølgingen i helseforetakene til rette for at pasientene i mange tilfeller vil få lengre oppfølging i spesialisthelsetjenesten enn i dag.

Pasientene ivaretas

Overgang til ny avtaleperiode medfører at enkelte av dagens avtaleparter ikke får fornyet avtale. Dette innebærer at noen pasienter vil få tilbud om å bytte behandlingssted.

– Alle pasienter som har behov for et behandlingstilbud i spesialisthelsetjenesten, skal få det. Pasienter i rusbehandling kan være sårbare for avbrudd og endringer. Helse Sør-Øst RHF har derfor etablert et nettverk med kontaktpersoner fra alle helseforetak, for at alle pasienter skal bli ivaretatt ved oppstart av nye avtaler, sier Skule.

Videre vil det vurderes å inngå en avviklingsavtale med de av dagens avtaleparter som ikke er tildelt ny avtale. Dersom pasienter har behov for videre behandling i spesialisthelsetjenesten etter avviklingsperioden, vil helseforetakene bidra med å finne gode løsninger enten i helseforetak eller hos en annen privat avtalepart.

Oversikt over delytelser og hvem som har fått tilbud om å inngå avtale

Delytelse 1.1
Døgnbehandling, unge voksne pasienter med samtidig ruslidelse og psykisk lidelse som iht. Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med samtidig ruslidelse og psykisk lidelse, skal behandles innenfor TSB

Stiftelsen Fekjær

Sør Aurdal

Delytelse 1.2
Døgnbehandling, voksne pasienter med samtidig ruslidelse og psykisk lidelse som iht. Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med samtidig ruslidelse og psykisk lidelse, skal behandles innenfor TSB

Lukas Stiftelsen

Indre Østfold

Delytelse 2.1a
Døgnbehandling korttid, pasienter med ulik avhengighetsproblematikk som ikke kan nyttiggjøre seg kun av poliklinisk behandling – inntil 3 måneder (lokalisert i sykehusområdene Oslo og/eller Vestfold/Telemark) i kombinasjon med delytelse 4.1 (poliklinisk behandling for avhengighetslidelser)

Tyrilistiftelsen

Delytelse 2.1b

Stiftelsen Trasoppklinikken

Mestringshusene Bolkesjø AS

Notodden

Delytelse 2.2
Døgnbehandling langtid, pasienter med ulik avhengighetsproblematikk som ikke kan nyttiggjøre seg kun av poliklinisk behandling – inntil 6 måneder

Vitalis Helse avd. Holmen Gård

Kragerø

Vestre Toten

Vennesla

Stiftelsen Fossumkollektivet

Ås

Tyrilistiftelsen

Delytelse 2.3
Døgnbehandling langtid, pasienter med ulik avhengighetsproblematikk som ikke kan nyttiggjøre seg kun av poliklinisk behandling – inntil 9 måneder

Stiftelsen Fredheim

Ringsaker

Stiftelsen Phoenix

Indre Østfold

Stiftelsen Riisby Behandlingssenter

Nordre Land

Stiftelsen Solliakollektivet

Østre Toten

Stiftelsen Fossumkollektivet

Spydeberg

Våler kommune i Østfold

Delytelse 3.1
Døgnbehandling, frivillig innleggelse av gravide pasienter og pasienter med små barn – inntil 9 måneder

Om Helse Sør-Øst

Helse Sør-Øst RHF sørger for spesialisthelsetjenester til 3,1 millioner mennesker i fylkene Agder, Aksershus, Buskerud, Oslo, Innlandet, Vestfold, Telemark Viken og Østfold. Det arbeider tilsammen 81.000 medarbeidere i helseforetakene/sykehusene.