FHF - Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering

– Behovet for forskning er større enn noen gang

Denne uka samles verdens fremste havbruksforskere i Tromsø. Målet er å skape en mer bærekraftig havbruksnæring.

Havbruk 2024 er tre dager fullspekket med spennende innlegg og de nyeste resultatene fra alle fagfelt innen norsk havbruksforskning. FHF

Havbruksnæringen er en av Norges viktigste eksportnæringer. Samtidig står næringen overfor utfordringer som høy dødelighet, sykdom og økende motstand mot videre vekst.

Dette står på agendaen fra 22. til 24. oktober, når Tromsø er vertskap for Havbruk 2024.

140 prosjekter

Konferansen er et samarbeid mellom Norges forskningsråd og FHF (Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering). 140 forskningsprosjekter med mål om kunnskapsbasert utvikling av en mer bærekraftig havbruksnæring vil presenteres.

– Havbruk 2024 er tre dager fullspekket med spennende innlegg og de nyeste resultatene fra alle fagfelt innen norsk havbruksforskning. I år setter vi fokus på hvordan kunnskap kan bygge oppunder tre bærebjelker for norsk havbruk i tida framover: kunnskap for tillit, kunnskap for bærekraft og kunnskap til nytte. Jeg gleder meg til å være med og ser fram til å treffe både gamle kjente og nye interessante mennesker i Tromsø, sier Anders Karlsson-Drangsholt, seniorrådgiver i Forskningsrådet.

Han mener at Havbruk 2024 en svært viktig arena for formidling av norsk havbruksforskning til forskningsmiljøene, næringslivet, forvaltningen og resten av samfunnet.

– Det er essensielt at kunnskapen som kommer fram i forskningsprosjektene blir kjent og tas i bruk. Havbruk 2024 er en viktig brikke for å få det til og en fantastisk møteplass for alle som er opptatt av norsk havbruksforskning.

Flere utfordringer

Ifølge FHF har havbruksnæringen har aldri hatt dyktigere folk og flere ressurser tilgjengelig for å produsere verdens mest bærekraftige sjømat. Til tross for dette står næringen overfor en rekke biologiske utfordringer som har resultert i et svekket omdømme og tillit fra samfunnet.

– Utfordringene er komplekse og vanskelig å løse uten nettopp solid kunnskap og innovative tilnærminger. Behovet for forskning og utvikling er derfor større enn noen gang, noe som gjør det avgjørende for næringen å opprettholde et konstruktivt samarbeid med forskningsmiljøene, forvaltningen og myndighetene, sier Øyvind Hilmarsen, fagsjef i FHF.

Under konferansens plenumssesjoner vil flere store kapasiteter i næringen bli å se på podiet. Deriblant Bård Skjelstad som er leder av tilsynsavdelingen i Mattilsynet, Joakim Hauge i Bellona og tidligere MOWI-sjef Alf-Helge Aarskog – som i dag jobber med ulike prosjekter ved bedrifter/universiteter med tilknytning til akvakultur. Fiskeridirektør Frank Bakke-Jensen skal holde hovedtalen under middagen.

Stor betydning for Nord-Norge

At årets konferanse er lagt til Tromsø gir en naturlig anledning til å belyse næringens store betydning for landsdelen.

– Havbruksnæringen trekker nordover, men kommunene i Troms har helt forskjellig holdning til havbruk. Senja gir full gass, Karlsøy legger godt til rette og all fisk til Lerøy Aurora fôres fra Hansnes. Salmar har bygget landbasert oppdrett til 850 millioner i Dåfjord, og utenfor Vengsøy ligger Arctic Offshore farming på Fellesholmen, et anlegg med en prislapp på cirka én milliard kroner, sier Hilmarsen, og fortsetter:

– For Tromsø kommune er situasjonen en annen. Her er det vedtak om at all produksjon skal på land og alt skal ha reguleringsplan.

Selv om tilnærmingene er forskjellige, deler kommunene en felles kilde til inntekter; Havbruksfondet, som har bidratt med betydelige beløp til utviklingen av regionen.

– Under konferansen er det derfor lagt opp til en panelsamtale om tilgang til areal for havbruk: Hva vektlegger politikere langs kysten ved areal- og samfunnsplanlegging? Hvordan ser hverdagen ut og hva vektlegges for en lokalpolitiker når arealplaner og lokalitetssøknader behandles? Hvilke interesser avveies, hva legges i miljømessig, økonomisk og sosialt bærekraftig havbruk for en lokalpolitiker? sier Hilmarsen.

– Full stans

Energi er et annet kritisk tema som vil bli belyst. Energisituasjonen i nord har en direkte innvirkning på havbruksutviklingen.

– Det er full stans nå. Dette er det største hindret for å nå klimamålene, og myndighetene gjør ikke noe ekstra for å bygge mer nett. FHF har finansiert et kunnskapsgrunnlag omkring dette spørsmålet, og noen av resultatene vil bli presentert under konferansen, sier Hilmarsen.

Konferansen strømmes direkte på fhf.no

Anders Karlsson-Drangsholt, seniorrådgiver i Forskningsrådet
Forskningsrådet
Øyvind Hilmarsen, fagsjef i FHF
FHF

Lenker

Følg pressemeldinger fra FHF - Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FHF - Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FHF - Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering