Kundesjekk går inn i opplæringsmarkedet for antihvitvask

Antihvitvaskingsaktøren Kundesjekk, eid av BankID BankAxept, inngår et strategisk partnerskap med rådgivningsselskapet FCPA. De skal tilby opplæring innen antihvitvask for å bekjempe økonomisk kriminalitet.

Torgeir Storberget Lie i FCPA og Eva Cecilie Sandberg i BankID BankAxept
Torgeir Storberget Lie i FCPA og Eva Cecilie Sandberg i BankID BankAxept Foto: Sverre Christian Jarild

I første omgang vil Kundesjekk sammen med FCPA utvikle skreddersydde kurs og lovpålagt opplæring innen antihvitvasking og bekjempelse av terrorfinansiering for selskaper underlagt hvitvaskingsloven.

– Mange av våre kunder etterspør opplæring og kurs innen antihvitvask. Vi ønsker å være tidlig ute og sikter mot en lederrolle i dette markedet. Derfor er vi veldig glade for samarbeidet med FCPA, som gjør at vi kan gi et langt bedre tilbud innen bekjempelse av økonomisk kriminalitet, sier Eva Cecilie Sandberg, leder av forretningsområdet KYC i BankID BankAxept.

Opplæringstilbudene vil i første omgang være rettet mot eiendomsmeglere, regnskapsførere, revisorer, verdipapirforetak og advokater, men også andre rapporteringspliktige selskaper kan være relevante fremover.

Kundesjekk er en av de raskest voksende aktørene i det norske markedet for antihvitvaskingstjenester. Nylig kjøpte BankID BankAxept selskapet Beaufort Solutions og deres tjeneste «Kjenn din kunde» for å skyte fart i veksten og skape bedre tjenester. Gjennom samarbeidet med FCPA tar selskapet et nytt skritt, og styrker satsingen innen antihvitvask og bekjempelse av økonomisk kriminalitet ytterligere.

– Mange rapporteringspliktige virksomheter mangler nødvendig kompetanse til å bruke verktøyene korrekt og forstå innholdet i rapporteringskravene. Det er vanskelig å gjøre rett når man ikke vet hva tilsynsmyndighetene forventer. Vi ønsker å gjøre det lett for våre kunder å etterleve lovkravene – men enda viktigere – hjelpe dem til å faktisk avdekke mulig hvitvasking, sier Sandberg, og legger til:

– Bedriftene er pålagt å ha opplæringsplaner, og å kunne dokumentere denne opplæringen. Et kurs uten dokumentasjon er det vanskelig å vise Finanstilsynet nytten av.

FCPA er et nyetablert kompetansehus med spesialister på bekjempelse av økonomisk kriminalitet. Selskapet bistår alt fra banker og forsikringsselskap, til advokater og eiendomsmeglere, med opplæring, operasjonell støtte og etterlevelse av hvitvaskingsregelverket. FCPA ledes av en av Norges fremste eksperter innen bekjempelse av økonomisk kriminalitet, advokat Torgeir Storberget Lie, som også vil stå for det faglige innholdet i de tjenestene FCPA og Kundesjekk vil tilby.

– Vi ønsker å tilby både bransjespesifikke opplæringspakker og virksomhetstilpassede kurs for enkeltkunder. Vi har allerede gjennomført en rekke pilotprosjekter, blant annet for advokatfirmaer og eiendomsmeglerforetak, med positive tilbakemeldinger. Vårt mål er å gjøre antihvitvaskingsarbeidet mer forståelig, slik at det blir enklere å bekjempe hvitvasking, terrorfinansiering og annen alvorlig kriminalitet, sier daglig leder i FCPA, Torgeir Storberget Lie.

Eva Cecilie Sandberg i BankID BankAxept og Torgeir Storberget Lie i FCPA
Sverre Christian Jarild