Opplysningskontoret for frukt og grønt

Nå spiser vi mer frukt og grønt

Del

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) presenterte i dag svært positive tall for forbruk av frukt og grønnsaker. For første gang siden 2019 peker tallene oppover, etter flere år med bekymringsfulle nedganger og et alarmerende lavt tall i fjor. Nå har forbruket steget betraktelig.

Tore Angelsen, analysesjef for OFG la frem gode nyheter for folkehelsen
Tore Angelsen, analysesjef for OFG la frem gode nyheter for folkehelsen

Effekten av nye kostråd og koordinerte påvirkningsstiltak mot forbruker 

Ifølge helt ferske tall fra undersøkelsen “5 a day Europe” (1), har gjennomsnittlig daglig inntak av frukt og grønt økt fra 2,9 porsjoner i fjor til 3,3 porsjoner i år. Andelen av befolkningen som spiser minst 5 porsjoner frukt og grønt om dagen har økt fra 18,6 % i fjor til hele 24,5 % i år.  

– Dette er gledelige tall etter mange år med negativ utvikling. Vi tror den positive utviklingen delvis skyldes økt bevissthet rundt nye nasjonale kostråd som ble lagt frem 15.august i år, der anbefalingene for frukt og grønt ble oppjustert til minst 5, og helst 8 porsjoner om dagen, sier analysesjef i OFG, Tore Angelsen. 

I tillegg til mye omtale i pressen rundt de nye kostrådene, har aktører i den grønne verdikjeden samlet kreftene for å gjennomføre koordinerte påvirkningstiltak for å få forbrukere til å spise mer frukt og grønt. 

– En samlet grøntnæring står bak prosjektet “Grøntløftet” som ble lansert samtidig med nye kostråd og der formålet er å få forbrukere til å spise i tråd med kostrådet for frukt og grønt. Coop, Norgesgruppen og Rema 1000, med andre aktører, har lansert egne store kampanjer for å øke salget av frukt og grønt. Den massive innsatsen kan også ha medvirket til positiv effekt på forbrukernes valg, fortsetter Angelsen. 

Pris har mindre betydning 

Undersøkelsen viser også at prisen på frukt og grønt har mindre påvirkning på forbrukernes valg, sammenlignet med tilsvarende undersøkelse i 2023.  

– Etter noen år med dyrtid ser det ut som trenden har snudd når det gjelder pris. Det at frukt og grønt er norskprodusert er igjen blitt viktigere, mens pris har fått mindre betydning. Folk flest er kanskje mer optimistiske når det gjelder egen økonomi fremover, sier Angelsen og avslutter; 

– Hendelser som korona og dyrtid hadde en svært negativ effekt på forbruk og det kan nå se ut som vi er tilbake til normalen, det er gledelig, og vi håper denne positive trenden vil fortsette i årene fremover. 

1) Om undersøkelsen “5 a day Europe” Stiftelsen Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) har siden 2017 årlig gjennomført en undersøkelse for å kartlegge forbruket av frukt, bær og grønnsaker i ulike europeiske land. Denne undersøkelsen er gjentatt i 2024 og er utført av Kantar.  

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye