Nå spiser vi mer frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) presenterte i dag svært positive tall for forbruk av frukt og grønnsaker. For første gang siden 2019 peker tallene oppover, etter flere år med bekymringsfulle nedganger og et alarmerende lavt tall i fjor. Nå har forbruket steget betraktelig.

Effekten av nye kostråd og koordinerte påvirkningsstiltak mot forbruker
Ifølge helt ferske tall fra undersøkelsen “5 a day Europe” (1), har gjennomsnittlig daglig inntak av frukt og grønt økt fra 2,9 porsjoner i fjor til 3,3 porsjoner i år. Andelen av befolkningen som spiser minst 5 porsjoner frukt og grønt om dagen har økt fra 18,6 % i fjor til hele 24,5 % i år.
– Dette er gledelige tall etter mange år med negativ utvikling. Vi tror den positive utviklingen delvis skyldes økt bevissthet rundt nye nasjonale kostråd som ble lagt frem 15.august i år, der anbefalingene for frukt og grønt ble oppjustert til minst 5, og helst 8 porsjoner om dagen, sier analysesjef i OFG, Tore Angelsen.
I tillegg til mye omtale i pressen rundt de nye kostrådene, har aktører i den grønne verdikjeden samlet kreftene for å gjennomføre koordinerte påvirkningstiltak for å få forbrukere til å spise mer frukt og grønt.
– En samlet grøntnæring står bak prosjektet “Grøntløftet” som ble lansert samtidig med nye kostråd og der formålet er å få forbrukere til å spise i tråd med kostrådet for frukt og grønt. Coop, Norgesgruppen og Rema 1000, med andre aktører, har lansert egne store kampanjer for å øke salget av frukt og grønt. Den massive innsatsen kan også ha medvirket til positiv effekt på forbrukernes valg, fortsetter Angelsen.
Pris har mindre betydning
Undersøkelsen viser også at prisen på frukt og grønt har mindre påvirkning på forbrukernes valg, sammenlignet med tilsvarende undersøkelse i 2023.
– Etter noen år med dyrtid ser det ut som trenden har snudd når det gjelder pris. Det at frukt og grønt er norskprodusert er igjen blitt viktigere, mens pris har fått mindre betydning. Folk flest er kanskje mer optimistiske når det gjelder egen økonomi fremover, sier Angelsen og avslutter;
– Hendelser som korona og dyrtid hadde en svært negativ effekt på forbruk og det kan nå se ut som vi er tilbake til normalen, det er gledelig, og vi håper denne positive trenden vil fortsette i årene fremover.
1) Om undersøkelsen “5 a day Europe” Stiftelsen Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) har siden 2017 årlig gjennomført en undersøkelse for å kartlegge forbruket av frukt, bær og grønnsaker i ulike europeiske land. Denne undersøkelsen er gjentatt i 2024 og er utført av Kantar.
Nøkkelord
Kontakter
Iselin Bogstrand SagenInnholdsrådgiver ernæring
Tel:954 18 998iselin.sagen@frukt.noTore AngelsenAnalysesjef og prosjektleder Skolefrukt
Tel:477 51 787tore.angelsen@frukt.noOm oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Slik unngår du å kaste frukt og grønt før sommerferien2.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Skal du reise bort i sommer? Med noen enkle grep kan du redusere matsvinn i dagene før avreise – og samtidig sørge for at det er hyggelig å åpne kjøleskapet når du kommer hjem.
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
8 tips til 8 om dagen10.6.2025 10:14:26 CEST | Pressemelding
Vi gir barna våre mye frukt og grønt de første årene, men etter fylte fire gir vi dem mindre og mindre. Vi glemmer også å passe på at vi får i oss grønnsaker selv. Faktisk glemmer hele 1,3 millioner av oss å spise grønnsaker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom