Nå kan du kjøpe norsk hvitløk!

I høst finner du for første gang hvitløk dyrket i Norge i butikkhylla, nærmere bestemt i MENY. Dette er en spennende test for MENY, som har som mål å selge mest mulig norske landbruksvarer.

Tre bønder på Hedmarken har nå levert hvitløk til MENY. Foto: Kristian Myhrer

Hvitløk, en populær smakstilsetter i Norge, importeres hovedsakelig fra Spania og Kina. Men nå i uke 43 kommer et parti inn fra Stange i Innlandet, nok til å levere til MENY-butikker i Oslo og deler av Akershus.

De fire Stange-bøndene som dyrker hvitløken har ambisjoner om å styrke norsk matproduksjon.
– Dette er nybrottsarbeid, og vi må teste maskiner, utstyr og metoder som passer for storskala hvitløkdyrking. Men etter årets sesong er vi optimister, og tror det på sikt er mulig å forsyne det norske markedet med norskprodusert hvitløk, sier løkbonde Ellen Fjestad fra Arstad nordre gård. Hun er med prosjektet og vil høste sin første store hvitløksavling neste å. I år leverer Niels Henrik Landfald, Nils Olve Gillund og Even Veflingstad hvitløk til MENY.

Ønsker mer norske varer
MENY ønsker å tilby mest mulig norske jordbruksvarer. Det fordi varene er av høy kvalitet, men også for å støtte norske bønder og matprodusenter, samt unngå unødvendig lang transportvei.
- Dessuten foretrekker kundene våre varer dyrket i Norge. Vi opplever økt interesse for lokale og kortreise matvarer. Testen på norsk hvitløk er spennende og vi håper at kundene våre omfavner den, sier Steinar Lauritsen, ansvarlig for frukt og grønt i MENY.

I 2023 var norskandelen på grønnsaker i MENY, minus poteter, på 62,7 prosent, opp drøye tre prosentpoeng fra 2022.

Her kan du kjøpe norsk hvitløk

• Kommer i uke 43 i 2 pakning (75 gram)
  • I følgende butikker:
    • Oslo: Alle MEY-butikker i Oslo
    • Nordre Follo: MENY Langhus, MENY Greverud
    • Lillestrøm: MENY Jessheim, MENY Lillestrøm, MENY Åråsen, MENY Skjetten, MENY Skedsmo Senter, MENY Strømmen, MENY Gystadmarka
    • Nittedal: MENY Åneby
    • Lørenskog: MENY Rasta, MENY Triaden
    • Ullensaker: MENY Romerikssenteret, MENY Jessheim, MENY Gystadmarka

Fakta om hvitløk

• En av verdens mest brukte smakssettere. Kan kokes, stekes og bakes
  • 1381 tonn hvitløk ble importert til Norge i 2023
  • Vi nordmenn spiser i snitt 0,3 kg pr person
    Kilde: Opplysningskontoret for frukt og grønt

Kontaktperson:

Løkbonde Ellen Fjestad, Arstad nordre gård,  tlf. 90877956, ellenfjestad@gmail.com,

Norsk hvitløk fra Hedmarken. Foto: Kristian Myhrer.
- Målet er å selge mest mulig norske landbruksprodukter, sier Steinar Lauritsen, ansvarlig for frukt og grønt i MENY.  Foto: MENY.
- Målet er å selge mest mulig norske landbruksprodukter, sier Steinar Lauritsen, ansvarlig for frukt og grønt i MENY. Foto: MENY.

Om oss

MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 185 butikker og en omsetning på over 20 milliarder kroner i 2023. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. .

MENY har stort utvalg, masse ferskvarer og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Mer enn 9 200 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.

«Redd matkornet» til topps i Norges største lokalmatpris20.9.2024 10:53:28 CEST | Pressemelding

Holli Mølle mottar kr. 300 000 som vinner av MENYs Matskattstipend 2024 for å sikre at matkorn ikke ender som dyrefôr. Økt selvforsyning og flere norske mel- og brødprodukter, begeistrer juryen med landbruks- og matministeren i spissen. Hanasand Gartneri får kr. 200 000 for å utvikle en tomatserie laget av overskuddstomater, mens Gaardsbrenneriet får kr. 100 000 for å utvikle alkoholfrie cocktails.