Skal bidra til at du blir involvert når ny energi bygges ut

Hva synes innbyggerne om bygging av en ammoniakkfabrikk i nabolaget eller en kraftlinje gjennom dalen? Et nytt forskningsprosjekt skal bidra til at innbyggerne blir involvert når felles arealer skal brukes til nye energiprosjekter.

Vindturbiner på Sølvåg i Gulen, ved Equinors base Wergeland. Her klargjøres flere flytende vinturbiner før de skal taues offshore til Equinors vindpark Hywind Tampen, verdens største i sitt slag. (Illustrasjonsfoto) Foto: Andreas R. Graven, NORCE

Prosjektet GET Engaged har fått 12 millioner kroner fra Forskningsrådet og ledes av NORCE.

Om Norge skal nå klimamålene sine er omstilling til grønn energi avgjørende. Men grønn energi tar opp plass i landskapet og innbyggerne har ulike holdninger til bruken av felles arealer i sjøen og på land.

– Å verne om naturarealer, eller en uforstyrret utsikt, kan være utfordrende om man ikke kjenner verdien for innbyggerne. I prosjektet skal vi tallfeste verdien i kroner både for de som bruker arealene, og de som ikke gjør det , sier Henrik Lindegaard Andersen, seniorforsker i NORCE og prosjektleder for GET Engaged.

GET Engaged er et forskningssamarbeid mellom 15 kommunale partnere, NORCE og Universitet i Stavanger om innbyggermedvirkning, arealer under press og omstillingen til grønn energi.

Prosjektpartner og daglig leder i Haugaland Vekst, Sigmund Lier, uttaler at grønn energi kan skape regionale arbeidsplasser og verdi.

– Men min erfaring er at arealbruken kan føre til misnøye og konflikter. Kommunene er forpliktet til å involvere innbyggerne i beslutninger om arealbruk. Dette er viktig og nødvendig for å sikre lokal forankring. Likevel kan det være utfordrende å få til i praksis. Vi ser frem til å prøve ut nye metoder for innbyggermedvirkning, slik at prosessen blir best mulig, sier Lier.

GET Engaged-prosjektet skal:
•    undersøke hvordan innbyggermedvirkningen praktiseres i dag i kommunene.
•    prøve ut nye metoder for å inkludere flere innbyggere og sikre et godt utbytte av medvirkningsprosessen.
•    formidle tilbakemeldingene fra innbyggerne og andre interessenter videre til lokalpolitikere og beslutningstakere.
•    måle verdien av arealene for innbyggerne og beregne det tap som følger med utbygging av grønn energi – både for naboer og befolkningen generelt.
•    undersøke hvordan kompensasjoner som tilbys berørte naboer påvirker opplevelsen av sosial rettferdighet.

Partnere i prosjektet:

Kommuner i Rogaland og Vestland: Bokn, Etne, Haugesund, Karmøy, Sauda, Suldal, Sveio, Tysvær, Utsira og Vindafjord. Samt Rogaland fylkeskommune.

Haugaland Vekst, som er eid av de 10 nevnte kommuner samt fylkeskommunen.

Kommuner i Agder: Lyngdal, Farsund og Kvinesdal

Universitetet i Stavanger

Bilder

Foto: Andreas R. Graven, NORCE

Om oss

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NORCE på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.