Kraftig nedgang i omsetningsverdien av nye personbiler hittil i år
I tredje kvartal ble det i Norge handlet nye personbiler til en verdi av 17 milliarder kroner. Det er 200 millioner kroner mer enn verdien av nybilsalget i samme periode i fjor – men hele 4,1 milliarder kroner lavere enn i årets andre kvartal.
Det markante fallet i omsetningsverdien av nye personbiler fra andre til tredje kvartal, gjenspeiles også i antall førstegangsregistrerte nye personbiler: I tredje kvartal ble det totalt registrert 30 529 nye personbiler, det er 8 436 færre enn i forrige kvartal.
Omsetningsverdien av nye personbiler så langt i 2024 er på 50,4 milliarder kroner – en nedgang på 3,9 milliarder kroner sett opp mot samme periode i fjor.
Snittprisen opp 15 000 kroner
Det kommer fram i OFV Verdirapport for tredje kvartal 2024, en rapport som følger verdien av det norske nybilmarkedet gjennom året. Og samtidig som omsetningsverdien har falt, har gjennomsnittsprisen på nye personbiler økt med nesten 15 000 kroner i løpet av siste kvartal. En ny personbil koster nå i gjennomsnitt nesten 556 000 kroner.
Kjøper rimeligere biler
- Nedgangen sammenlignet med tidligere kvartal og år, viser ganske tydelig at det er økonomisk usikkerhet, og at mange har mindre å rutte med. Dette preger markedet. Høyere levekostnader, eller dyrtid som mange nå opplever, påvirker hva vi bruker pengene våre på. Akkurat nå har ikke en ny bil første prioritet for mange, sier salgssjef Magnus Lundberg i Opplysningsrådet for veitrafikken AS (OFV).
- For få år siden stod folk gjerne i kø for å kjøpe nye biler til en million kroner eller mer. Mange så ikke for seg at situasjonen fort kunne bli snudd på hodet. Men så kom både kraftige renteøkninger og sterk prisstigning på varer og tjenester. Nå er trenden at folk kjøper rimeligere og mer fornuftige biler. Bilvalget tilpasses lommeboken, ikke nødvendigvis det som står øverst på ønskelisten, sier Lundberg.
Rimelige modeller kan gi fart i bilsalget
Trendene i nybilsalget er at de fleste nybilkjøperne nå er mer opptatt av lavere bilkostnader enn tidligere. Per i dag er det ikke moms på elbiler som koster under en halv million kroner. Dette preger også dagens nybilsalg, og det finnes et bredt tilbud av nye elbiler som koster rundt en halv million kroner eller mindre.
- I tiden fremover vil det bli lansert en rekke nye og rimeligere elbilmodeller. Dette, i kombinasjon med forventet økt kjøpekraft i 2025, og at mange bilmerker har gunstige rentekampanjer, kan bidra til optimisme i bilmarkedet fremover, og igjen stimulere nybilsalget, sier Lundberg.
Næringsandelen ned 15,2 prosentpoeng
Næringsandelen i verdien av nybilkjøp endte i tredje kvartal på 39,2 prosent, en nedgang på 15,2 prosentpoeng fra forrige kvartal. Det kan hovedsakelig forklares med endrede regler for leasingbiler fra 1. juli samt et nytt EU-direktiv (GSR-2) som medførte at flere bilbransjeaktører registrerte biler på eget firma. I tillegg ble mange biler registrert på bilutleie- og leasingselskaper.
Også fall for varebiler
I tredje kvartal endte omsetningsverdien for nye varebiler på 3,9 milliarder kroner, og det er et fall på 2,3 milliarder kroner sammenlignet med andre kvartal. Det ble registrert drøyt 5 600 varebiler i tredje kvartal, snaut 3 300 færre enn i andre kvartal.
Omsetningsverdien for varebiler totalt etter årets tre første kvartaler var på 14,7 milliarder kroner. Det er 1,5 milliarder kroner, 11,4 prosent, mer enn i samme periode i fjor. Gjennomsnittsprisen på nye varebiler var i tredje kvartal 694 228 kroner, det er noe lavere enn i forrige kvartal.
Ligger foran 2023
- Totalomsetningen for nye varebiler ligger så langt i 2024 en god del over samme periode i fjor, og antall registreringer ligger 8,8 prosent foran fjoråret. Samtidig opplever flere bedrifter at deres økonomiske situasjon i år er bedre enn i fjor. Dette ser ut til å påvirke evnen og viljen til å erstatte gamle varebiler med nye, sier Magnus Lundberg.
Nøkkelord
Kontakter
Gustav Magnus LundbergSalgssjef
Tel:995 09 999ml@ofv.noØyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noDokumenter
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Års-innspurt: Nybilsalget topper trolig 20232.12.2024 10:39:26 CET | Pressemelding
Farten i nybilsalget har økt nærmest dag for dag i november, og måneden endte med 11 689 førstegangsregistrerte nye personbiler. Det er 13 prosent flere enn i november i fjor. Én måned før «årsoppgjøret», ser det ut til at nybilsalget totalt i 2024 vil få en liten økning fra 2023.
Nybilsalget i Skandinavia: Ingen Oktoberfest – men flere i bilbutikkene15.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nybilsalget fikk et oktober-løft i hele Skandinavia sammenlignet med fjoråret, og Norge hadde den største økningen. Mens stadig flere dansker velger elbil, valgte nesten 7 av 10 svensker ny bil med forbrenningsmotor.
Nybilsalget: Helelektrisk topp 20 i oktober1.11.2024 10:37:14 CET | Pressemelding
Farten i nybilsalget ser ut til å holde seg, og det er omtrent bare elbiler alt handler om. I oktober var samtlige av de 20 mest solgte bilmodellene elektriske. Til sammen ble det i oktober registrert 11 552 nye personbiler, og av disse var 10 862 elbiler. Det tilsvarer en elbilandel på 94 prosent.
Danskene fortsetter å velge elektrisk16.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er langt igjen før danskene har like høy elbilandel i nybilsalget som Norge, men farten i det danske elbilsalget økte også i september, og endte med en el-andel på drøyt 57 prosent. I Sverige var andelen nye elbiler 45 prosent, mens den i Norge landet på hele 96 prosent.
Dette er ikke et dårlig veibudsjett – men heller ingen grunn til å juble7.10.2024 13:49:28 CEST | Pressemelding
I 2024 er veibudsjettets andel av det totale budsjettet på 2,28 %. For 2025 foreslår regjeringen 2,42 %, - en merkbar høyere andel og større enn forventet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom