SpareBank 1 Sør-Norge

Boligbytte: – De færreste er klar over denne utgiften før de møter oss

Det er fullt mulig å bytte bolig også i dagens marked, ifølge SpareBank 1 Sør-Norge sine eksperter på boligmarkedet og finansiering. De anbefaler å søke råd både hos banken og eiendomsmegleren, og planlegge godt for få oversikt over økonomiske konsekvenser og risiko før man tar steget.

Roger Lund Antonesen, konserndirektør for Personmarked i SpareBank 1 Sør-Norge
Roger Lund Antonesen, konserndirektør for Personmarked i SpareBank 1 Sør-Norge Foto: Jan Inge Haga

Er det mulig å bytte bolig slik renter og boligpriser er i dag?

– Absolutt! Men ta kontakt med banken og få hjelp til å sette deg godt inn i tallene først. Et boligbytte innebærer alltid en ekstra økonomisk risiko, understreker Roger Lund Antonesen, konserndirektør for Personmarked i SpareBank 1 Sør-Norge.

– Absolutt! sier også Laila Neverdahl, adm.dir. i EiendomsMegler 1 SR-Eiendom.

– Vår opplevelse er at boligmarkedet fungerer bra også i den situasjonen vi står i nå, og at det er liten risiko med å legge boligen for salg i områdene vi driver i, forklarer hun videre, og sikter til boligmarkedene langs kysten fra Vestland til Oslo.

Rådgivning ekstremt viktig

Det som gjør denne perioden spesiell er det høye rentenivået som er i dag. Mange av dagens boligeiere har aldri opplevd slike renter før. Når man da sitter på to lån og to boliger en periode, er det ikke uvanlig at de månedlige utgiftene er mer enn dobbelt så store som etter at pengene fra boligen som skal selges er mottatt.

– Kunder som får hjelp til å regne på dette hos en rådgiver i banken blir ofte overrasket over utgiftene i mellomfinansieringsperioden. Mange regner nemlig først og fremst på hvor mye den nye boligen og lånet vil koste etter at de har både kjøpt og solgt, men ikke på fasen når de må betale på to lån og to eiendommer, sier Lund Antonesen.

– Den rådgivningen som skjer rundt risikoen i mellomfinansieringsperioden er ekstremt viktig for dem som skal bytte bolig i dag. De færreste er nemlig klar over denne utgiften før de møter oss, poengterer han.

Banksjefen understreker at han ikke ønsker å slå noen fra å vurdere et boligbytte med dette utspillet.

– Et boligbytte kan av mange årsaker være helt riktig for folk og familier, også i dag. Man må bare sørge for å få full oversikt over hva man går til og tenke gjennom hvilken risiko man er komfortabel med.

– Ta kontakt med banken og spør om råd. Få tallene på bordet og få hjelp til å vurdere hva som er mulig for deg og din familie, oppfordrer han.

Store regionale forskjeller i boligmarkedet

Når man skal selge og kjøpe bolig er det også viktig å vurdere situasjonen i boligmarkedet. Dette kan gi en pekepinn på hvilken risiko man tar på seg ved et boligbytte.

– Dagens boligmarked fungerer godt, og i seg selv er det ingenting ved boligmarkedet som tilsier at man skal vente med å bytte bolig. Samtidig er det preget av enormt store regionale forskjeller. Det å bytte bolig i Porsgrunn er noe helt annet enn i Bergen, og det er variasjon fra by til bygd og distrikter, sier Laila Neverdahl i EiendomsMegler 1 SR-Eiendom.

– De største variasjonene sees på pris og omsetningstid. Bare mellom byene Bergen, Stavanger, Kristiansand og Oslo er det store variasjoner. I september hadde Kristiansand lavest gjennomsnittspris av de fire byene på 4,3 millioner og en gjennomsnittlig omsetningstid på 37 dage, mens i Bergen var gjennomsnittsprisen 4,58 millioner og omsetningstid på 24 dager, forklarer hun videre.

null
Laila Neverdahl, administrerende direktør i EiendomsMegler 1 SR-Eiendom Foto: Mari Løvås

Kjøpe eller selge først?

Mange som skal bytte bolig spør seg om det er lurest å prøve å selge boligen man eier før man byr på ny, eller omvendt.

– I et velfungerende boligmarked, som det vi har i dag, er det helt klart flest som velger å kjøpe først, forteller Lund Antonesen.

Han forklarer at det er fordi man ikke ønsker å måtte leie en periode, og kanskje flytte mer enn én gang, om man ikke finner ny bolig å kjøpe før den gamle skal overleveres til nye eiere.

– Samtidig er det en økonomisk risiko med å kjøpe først, dersom det tar tid å selge dagens bolig. Men det er her den lokale kompetansen til eiendomsmeglerne er så viktig! Ta en prat med flinke meglere der du bor og få hjelp til å vurdere boligen du skal selge.

– Og så vil jeg bare understreke viktigheten av å prate med noen med spisskompetanse på økonomisk rådgivning også. Det handler om å finne den riktige løsningen i sin situasjon, sier han.

Roger Lund Antonesen, konserndirektør for Personmarked i SpareBank 1 Sør-Norge
Foto: Jan Inge Haga
Laila Neverdahl, administrerende direktør i EiendomsMegler 1 SR-Eiendom
Foto: Mari Løvås

Om SpareBank 1 Sør-Norge

SpareBank 1 Sør-Norge er en av landets største sparebanker, med medarbeidere og kontorer i hele landsdelen.

Våre røtter går tilbake til første halvdel av 1800-tallet, da de første bankene ble opprettet i Norge. Vi gir kraft til vekst og utvikling i lokalsamfunn og til kunder rundt oss, enten de er privatpersoner, bedrifter eller organisasjoner.

SpareBank 1 Sør-Norge er et resultat av en rekke sammenslåinger. Konsernet ble dannet da SpareBank 1 SR-Bank og SpareBank 1 Sørøst-Norge slo seg sammen 1. oktober 2024.

Følg pressemeldinger fra SpareBank 1 Sør-Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SpareBank 1 Sør-Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SpareBank 1 Sør-Norge