United Nations Development Programme

1,1 milliarder mennesker lever i multidimensjonal fattigdom, og nesten en halv milliard av disse lever i konfliktområder

Ny FN-rapport viser at fattigdomsraten i land påvirket av konflikt er nesten tre ganger så høy som i land uten konflikt.

Rapporten gir en grundig analyse av Afghanistan, der 5,3 millioner flere mennesker havnet i multidimensjonal fattigdom i perioden 2015/16–2022/23. I 2022/23 levde nesten to tredjedeler av landets befolkning i fattigdom. FOTO: UNDP Afghanistan

Hele 455 millioner av verdens fattige bor i land som er utsatt for voldelige konflikter. Dette hindrer, og til og med reverserer fremgangen med å redusere fattigdom, ifølge årets globale Multidimensjonale Fattigdomsindeks (MPI) som ble utgitt i dag.

Rapporten er utgitt av FNs utviklingsprogram (UNDP) og Oxford Poverty and Human Development Initiative (OPHI) ved University of Oxford. Den bruker unik statistisk forskning på multidimensjonal fattigdom i 112 land, som dekker 6,3 milliarder mennesker. Rapporten gir en grundig analyse av forholdet mellom konflikt og fattigdom.

Årets funn rapporterer at 1,1 milliarder mennesker lever i akutt fattigdom over hele verden, hvorav 40 prosent bor i land som opplever krig og ustabilitet.

"Konflikter har intensivert og multiplisert de siste årene, med rekordhøye tap av liv, millioner av mennesker fordrevet, og utbredt forstyrrelser av liv og levebrød," sier Achim Steiner, øverste sjef i UNDP. "Vår nye forskning viser at av de 1,1 milliardene mennesker som lever i multidimensjonal fattigdom, bor nesten en halv milliard i land utsatt for voldelig konflikt. Vi må akselerere tiltakene for å støtte dem. Vi trenger ressurser og tilgang for spesialiserte utviklings- og tidlige gjenopprettingstiltak for å bryte ut av fattigdom og krise."

Land i krig har større mangel på alle de ti indikatorene for multidimensjonal fattigdom, noe som viser hvor ødeleggende konflikt er for de mest sårbare menneskene. For eksempel mangler mer enn én av fire fattige i krigsrammede land tilgang til strøm, mens bare én av tjue mangler dette i mer stabile land. Fattige i konfliktområder har også betydelig dårligere tilgang til ernæring, rent vann, strøm og sanitærforhold sammenlignet med fattige i fredelige områder.

Fattigdomsreduksjon skjer ofte langsommere i land mest påvirket av konflikt, der fattigdom ofte er størst. Rapporten inneholder en grundig analyse om Afghanistan, hvor 5,3 millioner flere mennesker falt inn i multidimensjonal fattigdom i den turbulente perioden 2015/16–2022/23. Med årets tilgjengelige data - er resultatene alarmerende. I 2022/23 var nesten to tredjedeler av afghanerne fattige (64,9 prosent).

I tillegg til dybdeanalysen av fattigdom i konfliktområder, tilbyr årets rapport nyanserte innsikter om fattiges levde erfaringer og trender i fattigdomsreduksjon over hele verden:

• Over halvparten av de 1,1 milliarder fattige menneskene er barn under 18 år (584 millioner). Globalt lever 27,9 prosent av barn i fattigdom, sammenlignet med 13,5 prosent av voksne.

• Store deler av de 1,1 milliarder fattige menneskene mangler tilstrekkelig sanitæranlegg (828 millioner), bolig (886 millioner) eller kokeutstyr (998 millioner).

• Vel over halvparten av de 1,1 milliarder fattige menneskene bor med en person som er underernært i husholdningen (637 millioner). I Sør-Asia bor 272 millioner fattige mennesker i husholdninger med minst én underernært person, og i Afrika sør for Sahara bor 256 millioner i slike husholdninger.

Siden oppstarten i 2010 har Multidimensjonal Fattigdomsindeks (MPI) vært et viktig analytisk verktøy for å identifisere de mest sårbare menneskene – de fattigste av de fattige. Indeksen har avslørt fattigdomsmønstre innenfor land og over tid. Dette har gjort det mulig å målrette ressurser mer presist og utvikle mer effektive tiltak til de som trenger det mest.

For mer informasjon eller intervju ta kontakt med:
Emilie Andresen, FNs Utviklingsprogram (UNDP)
emilie.andresen@undp.org +47 46463687

Følg pressemeldinger fra United Nations Development Programme

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra United Nations Development Programme på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra United Nations Development Programme

H.K.H. Kronprins Haakon besøker Jamaica med FNs Utviklingsprogram (UNDP) 18.-20. november. Bærekraftige løsninger for hav, klima og fattigdom er tema for turen.28.10.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Kronprins Haakon vil reise til Jamaica i perioden 18. til 20. november 2024 i sin rolle som goodwill-ambassadør for FNs utviklingsprogram (UNDP). Kronprinsen, som har hatt denne rollen siden 2003, er sterkt engasjert i arbeidet med å fremme FNs bærekraftsmål, særlig mål 1 om å utrydde fattigdom og mål 14 om å bevare livet i havet.

Presseinvitasjon: Statistikkens rolle i kampen mot desinformasjon16.10.2024 16:12:10 CEST | Presseinvitasjon

Velkommen til panelsamtale om hvordan statistikk spiller en avgjørende rolle i å motvirke de stadig voksende utfordringene knyttet til desinformasjon! Arrangementet blir arrangert av UNDP Global Policy Centre for Governance , Statistisk sentralbyrå (SSB), FNs statistikkdivisjon (UNSD) og Norad. Arrangementet finner sted i Oslo 22. oktober fra 08:30-09:30 i forbindelse med Inter-agency and Expert Group on Sustainable Development Goal Indicators (IAEG-SDG),-FNs ekspertgruppe for bærekraftmål-indikatorer, som samler over 50 land, FN-organisasjoner, sivilsamfunn og andre aktører. Les mer om IAEG-SDG her: https://unstats.un.org/sdgs/meetings/iaeg-sdgs-meeting-15/