Partene ble ikke enige: Streik i Bristow Norway

Parat, NHO og Bristow Norway ble natt til torsdag ikke enige i meklingen for pilotene i selskapet og det er streik fra torsdag morgen. Parats forhandlingsleder Lars Petter Larsen sier Bristow ikke var villig til å heve lønnsnivået opp til bransjestandard.

Pilotene i Bristow Norway har de siste årene sakket akterut lønnsmessig, og kravet er at de over en treårsperiode nærmer seg lønnsnivået til kollegaer i andre selskap som utfører identisk tjeneste. Foto: Trygve Bergsland/Parat.

Larsen sier at det i tillegg til manglende lønnsjusteringer, heller ikke ble enighet om nødvendige hviletider.
– Vi mener nattarbeid og tidlig start må begrenses. Vi mener dette må reguleres strengere enn i dag, da denne type belastning over tid kan skape fatiuge. Dessverre prioriterer selskapet profitt fremfor enighet med sine piloter, sier Parats forhandlingsleder.

Mener ledelsen i selskapet ikke jobbet nok for løsning i meklingen
Larsen sier pilotenes lønnskrav er å nå opp til bransjestandard, noe selskapet har avvist.
– Pilotene i Bristow Norway har de siste årene sakket akterut lønnsmessig, og kravet er at vi over en treårsperiode nærmer oss lønnsnivået til kollegaer i andre selskap som utfører identisk tjeneste. Våre krav er rimelige og vil ikke på noen måte føre til at Bristow Norway blir lønnsledende blant helikopterpilotene i Nordsjøen, sier han.

Tillitsvalgt mener Bristow-ledelsen bevisst har styrt mot streik
Ifølge Morten Kastner, som er hovedtillitsvalgt for Bristow-pilotene, var det krav fra arbeidsgiver om å kutte i flere opparbeidede vilkår.
– Vår klare oppfatning er at arbeidsgiver ikke på noe tidspunkt ønsket noen løsning, men tvert imot styrte mot en konflikt. Nå får ledelsen den streiken de ønsket seg og vi er forberedt på å stå i dette lenge, sier Kastner.

Streiken fra torsdag morgen vil ramme basene i Bergen, Florø og Sola.
– Vi har gjort et begrenset førsteuttak, men vi kan når som helst trappe opp streiken med fire dagers varsel. Fra vår side håper vi NHO og selskapets ledelse tar til fornuft og kommer tilbake med et tilbud som får slutt på en unødvendig streik, sier Parats forhandlingsleder.

Bilder

Foto: Trygve Bergsland/Parat.