Aanerud bakeri kåret til Årets bakeri 2024

Det var det tradisjonsrike familiebakeriet Aanerud bakeri fra Nes i Akershus som 16. oktober ble kåret til vinner i den mest prestisjefylte kåringen i baker- og konditorbransjen i Norge.

Daglig leder i Aanerud bakeri, Hanna Marie Halvorsen Bergan, mottok prisen under et høytidelig arrangement på Hotell Bristol 16. oktober. Her sammen med president i Baker- og konditorbransjens landsforening, Carl Fredrik Samson.

Årets bakeri drives i dag av femte generasjon med daglig leder Hanna Marie Halvorsen Bergan  og hennes mann bak roret.

- Det er utrolig gøy å bli lagt merke til når vi er så små som vi er. Vi har jo satset stort på kompetanseheving siden jeg tok over bakeriet for ett år siden, alt innen håndverket og utviklingskurs innen faget. Vi har også hatt kurs på service. Folk er opptatt av hva produktene inneholder, og det er viktig at de som selger produktene til kunden kan dette, uttalte Halvorsen Bergan da det ble kjent at bakeriet var plukket ut som en av tre finalister.

Juryen for Årets Bakeri 2024 har bestått av juryleder Vigdis Myhre Næsseth (Fossekall), Beret Mette Haga (Innovasjon Norge), Hilde Mortvedt (See New) og Paal André Schwital (Metro Branding).

Det er Baker- og Konditorbransjens Landsforening som står bak konkurransen.
— Jeg vet at juryen har gjort en grundig vurdering, og vil gratulere Aanerud Bakeri AS som verdig vinner av årets Bakeri 2024, sier direktør i foreningen, Gunnar Bakke.

Kompetanse i fokus

Målet med kåringen av Årets bakeri er å øke bevisstheten rundt alle elementer som til sammen utgjør en vellykket bedrift. Videre å fremheve og presentere gode bedrifter, samt styrke samholdet i bransjen.

Etter en innledende runde med hele 17 nominerte, valgte juryen ut tre finalister: Mesterbakeren, Søtt + Salt og Aanerud Bakeri. Samtlige leverer godt på kåringens basiskriterier:

• Bakeriets utvikling av fagkompetanse
  • Hvordan bakerier tenker markedsorientering/markedsbehov i sine planer for kompetanseutvikling
  • Hvilket system de har for intern kompetanseutvikling og kompetansedeling
  • Hva som er gjennomført av eksterne kompetansetilførsel

Utmerker seg på kundekontakt

Juryen melder om tett løp mellom de tre finalistene, men etter en grundig vurdering var det altså Aanerud bakeri som stakk av med seieren.

«Årets vinner utmerker seg med å bruke direkte kontakt med kundene i sin kompetanseutvikling. Dette sikrer de gjennom å ha kontroll på en viktig del av verdikjeden, nemlig eget utsalg. Dette viser at utvikling av kompetanse ikke bare skal være en del av det indre liv – men også det ytre livet mot kunden. Dermed blir det svært viktig å ha medarbeidere som jobber i front. Brød og bakervarer har blitt en viktig del av opplevelsesindustrien.»

Aanerud-standarden

Akkurat som da Aanerud bakeri ble åpnet i 1921, står kvalitet som den viktigste rettesnoren for årets vinner.

- Vi har Aanerud-standarden, og den er skyhøy. Vi har alltid hatt dyktige fagfolk som lager alt fra bunnen, og vi bruker fortsatt våre gode gamle oppskrifter på baser som for eksempel vaniljekrem og suksesstertekrem. I tillegg er vi veldig opptatte av at servicen skal være så bra som mulig.  Vi vil at kundene skal være gladere når de går herfra enn når de kom inn døra, slår Hanna Marie Halvorsen Bergan fast.

Rett melpris, kunnskapsheving og forskning løser korn-koden!2.9.2024 12:49:07 CEST | Debattinnlegg

Politisk redaktør i Nationen Anne Ekornholmen lurer på i sin kommentar 7.august 2024 hva som skal til for å knekke korn-koden på norsk mel. Hennes anbefaling er at bakere skal overbevises om at norsk matmel har den nødvendige kvalitet, men det er vel noe bakerne allerede vet. Det egentlige svaret for å knekke korn-koden er at møllene må tilby bakerne en melpris på norsk mel som kan konkurrere med importert mel, og i tillegg må bakeriene tilføres mer midler til kunnskapsheving, for å øke sin kompetanse til å bake med norsk mel.