Avgiftsjokk kan gi konsekvenser for flytilbudet i Distrikts-Norge - Planlagte forbedringer på kortbanenettet står på spill
Vi må tilbake til tegnebrettet dersom kjemperegning fra Avinor havner hos flyselskapene, sier Administrerende Direktør i Widerøe Tore Jenssen.

Widerøe har jobbet hardt for å finne løsninger på flaskehalser og uante virkninger som følge av nytt anbud og halverte makspriser. Vi har klart å finne gode løsninger gjennom en kombinasjon av kommersielle kortbaneruter og anbudsruter. Avinor er fortsatt i økonomisk krise og trenger påfyll av inntil 2,15 milliarder kroner. Avinor er et statlig selskap. I forslaget til statsbudsjett er det forutsatt at 600 millioner dekkes gjennom flypassasjeravgiften. Dette er langt fra tilstrekkelig for å unngå et mulig avgiftsjokk. Vi er dypt bekymret for at resten av denne regningen videresendes til norsk luftfart og våre passasjerer. Widerøe mener at Staten som eier må ta langt større ansvar for den situasjonen Avinor har havnet i, på samme måte som flyselskapene har tatt belastningen for den restruktureringen som var nødvendig under og etter Covid. Det er også helt urimelig at flyselskapene og passasjerene skal ta regningen for Forsvaret, helsevesenet og Tolletatens bruk at Avinors infrastruktur.
En økning i Avinoravgifter som her er skissert, vil dramatisk forverre rammebetingelsene for Widerøes kommersielle ruter. Mange ruter kan bli ulønnsomme, og rutetilbudet må tilpasses.
Vi beklager derfor å måtte meddele at de planlagte forbedringer og endringer i rutetabeller etter 1. april, nå er i spill. En så kraftig forverring i rammebetingelser som nå er varslet, gjør at vi må tilbake til tegnebrettet. Vi ser umiddelbart at dette kan få konsekvenser blant annet for de planlagte kapasitetsøkningene med nye direkteruter fra Lofoten til Tromsø, samt mellom Brønnøysund og Oslo. Kapasitetsproblemene i nord er løst med en kombinasjon av kommersielle ruter og anbudsruter, der disse utfyller hverandre. Vi kan derfor ikke utelukke at vi må reversere noen av de tiltakene som er iverksatt på anbudsrutene i tillegg.
-Vi er dypt fortvilte av den situasjonen som kan oppstå. For å løse problemene på kortbanenettet har vi gjort utstrakt bruk av kommersielle ruter for å avlaste anbudsruter, sier Administrerende Direktør i Widerøe Tore Jenssen. Nå er vi i en situasjon der kraftige avgiftsøkninger kan gjøre det umulig å gjennomføre det vi har planlagt. Det betyr samtidig at dette også kan påvirke rutetabellen på anbudsrutene etter 1. april, avslutter Jenssen.
Vedlegg: Tidligere meldte endringer og forbedringer i tidtabeller.
Kontakter
Silje BrandvollDirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:(+47) 989 01 003silje.brandvoll@wideroe.noBilder

Dokumenter
Om oss
Widerøe er Norges eldste flyselskap med over 3500 engasjerte medarbeidere. Widerøe består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.
Widerøe AS er et heleid datterselskap i Norwegiankonsernet.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Norwegian-konsernet tar storeslem i årets norske Sustainable Brand Index12.3.2025 15:44:19 CET | Pressemelding
Widerøe sikrer posisjonen som bransjevinner blant flyselskapene, og Norwegian kommer inn på andreplass og klatrer hele 37 plasser på kåringen.
Widerøe på rett vei mot sommeren6.3.2025 08:06:54 CET | Pressemelding
Bak oss har vi lagt årets siste vintermåned. Widerøe leverer punktlighet og regularitet for februar på et nivå som er langt over tidligere måneder, men også sammenlignet med februar 2024. Kabinfaktoren beveger seg opp til 71 prosent. Fra 31. mars setter vi inn større fly mellom Tromsø og Kirkenes, og starter opp ny rute mellom Tromsø og Leknes. Planlegger du reise i forbindelse med påsken så må du kjøpe flybilletten nå!
Ny kommersiell direktør i Widerøe as26.2.2025 12:38:54 CET | Pressemelding
Widerøe er glade for å kunne annonsere at Espen Bakke-Aas Steiro blir ny kommersiell direktør i selskapet. Han har vært en sentral del av Widerøes organisasjon i flere år, og tar nå over ansvaret for den kommersielle delen av Widerøe.
Storfamilien sprer vingene og passasjertallene peker oppover6.2.2025 09:00:56 CET | Pressemelding
Januartallene viser en bedring i regulariteten. Det er gode nyheter for våre reisende. Passasjertallene og kabinfaktoren henger seg også på den positive trenden. Vi fortsetter å jobbe målrettet hver eneste dag for å levere på avtalen med kundene våre, samtidig vet vi at vinteren er lunefull, og stålsetter oss for mer vintervær i møte.
Lys i tunnelen7.1.2025 09:21:05 CET | Pressemelding
En formidabel innsats fra alle i selskapet har resultert i passasjerrekord på årsbasis. Aldri før har så mange flydd i Distrikts-Norge, og aldri før har så mange flydd med Widerøe.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom