Avgiftsjokk kan gi konsekvenser for flytilbudet i Distrikts-Norge - Planlagte forbedringer på kortbanenettet står på spill
Vi må tilbake til tegnebrettet dersom kjemperegning fra Avinor havner hos flyselskapene, sier Administrerende Direktør i Widerøe Tore Jenssen.
Widerøe har jobbet hardt for å finne løsninger på flaskehalser og uante virkninger som følge av nytt anbud og halverte makspriser. Vi har klart å finne gode løsninger gjennom en kombinasjon av kommersielle kortbaneruter og anbudsruter. Avinor er fortsatt i økonomisk krise og trenger påfyll av inntil 2,15 milliarder kroner. Avinor er et statlig selskap. I forslaget til statsbudsjett er det forutsatt at 600 millioner dekkes gjennom flypassasjeravgiften. Dette er langt fra tilstrekkelig for å unngå et mulig avgiftsjokk. Vi er dypt bekymret for at resten av denne regningen videresendes til norsk luftfart og våre passasjerer. Widerøe mener at Staten som eier må ta langt større ansvar for den situasjonen Avinor har havnet i, på samme måte som flyselskapene har tatt belastningen for den restruktureringen som var nødvendig under og etter Covid. Det er også helt urimelig at flyselskapene og passasjerene skal ta regningen for Forsvaret, helsevesenet og Tolletatens bruk at Avinors infrastruktur.
En økning i Avinoravgifter som her er skissert, vil dramatisk forverre rammebetingelsene for Widerøes kommersielle ruter. Mange ruter kan bli ulønnsomme, og rutetilbudet må tilpasses.
Vi beklager derfor å måtte meddele at de planlagte forbedringer og endringer i rutetabeller etter 1. april, nå er i spill. En så kraftig forverring i rammebetingelser som nå er varslet, gjør at vi må tilbake til tegnebrettet. Vi ser umiddelbart at dette kan få konsekvenser blant annet for de planlagte kapasitetsøkningene med nye direkteruter fra Lofoten til Tromsø, samt mellom Brønnøysund og Oslo. Kapasitetsproblemene i nord er løst med en kombinasjon av kommersielle ruter og anbudsruter, der disse utfyller hverandre. Vi kan derfor ikke utelukke at vi må reversere noen av de tiltakene som er iverksatt på anbudsrutene i tillegg.
-Vi er dypt fortvilte av den situasjonen som kan oppstå. For å løse problemene på kortbanenettet har vi gjort utstrakt bruk av kommersielle ruter for å avlaste anbudsruter, sier Administrerende Direktør i Widerøe Tore Jenssen. Nå er vi i en situasjon der kraftige avgiftsøkninger kan gjøre det umulig å gjennomføre det vi har planlagt. Det betyr samtidig at dette også kan påvirke rutetabellen på anbudsrutene etter 1. april, avslutter Jenssen.
Vedlegg: Tidligere meldte endringer og forbedringer i tidtabeller.
Kontakter
Silje BrandvollDirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:(+47) 989 01 003silje.brandvoll@wideroe.noBilder
Dokumenter
Om oss
Widerøe er Norges eldste flyselskap med over 3500 engasjerte medarbeidere. Widerøe består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.
Widerøe AS er et heleid datterselskap i Norwegiankonsernet.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
All time high4.10.2024 08:16:52 CEST | Pressemelding
Widerøe satte ny passasjerrekord i september. Kabinfaktoren økte til 73,5 prosent med nesten 360.000 passasjerer. Rekrutteringen av nye piloter skyter fart, samtidig med at erfarne styrmenn trenes og trer inn i nye roller som kapteiner. Den positive trenden gir også utslag i rekordmange nyutdannede kabinansatte.
God trend og ønsker oppfylt5.9.2024 08:03:07 CEST | Pressemelding
Widerøe forsetter å fylle flyene bedre enn fjoråret. Kabinfaktoren for august endte på 76,5 prosent. Opp nesten fire prosentpoeng fra samme måned i 2023. Fyllingsgraden på kortbanenettet ble tilsvarende som forrige måned, med 64 prosent. Totalt fløy Widerøe 340.995 passasjerer i august måned. Det er mer enn åtte prosent flere passasjerer enn samme periode i fjor. Widerøe gjenåpner ruten med daglige avganger mellom Tromsø og Leknes fra april 2025 og gleder seg over å kunne legge frem en forbedret rutestruktur på Andenes og Evenes.
Lufthansa-gruppen og Widerøe inngår samarbeid12.8.2024 13:45:13 CEST | Pressemelding
Rutenettverkene til Lufthansa og Widerøe kobles sammen gjennom en ny codeshare-avtale. Med én billett vil reiser fra 11 flyplasser over hele Norge knyttes sammen i et verdensomspennende rutenettverk via Lufthansas knutepunkter.
Aldri før6.8.2024 08:05:43 CEST | Pressemelding
Juli bød på rekordhøy kabinfaktor for Widerøe. Fyllingsgraden endte på 83,5 prosent. Totalt fløy Widerøe 331.035 passasjerer i juli. Vi har aldri før hatt så høy kabinfaktor på én måned. På anbudsrutene har det vært variasjoner i kabinfaktoren med 90 prosent på Lofoten-rutene, men noe lavere på andre ruter. Totalt sett 64 prosent fyllingsgrad på anbudsrutene.
Widerøe surfer videre inn i fellesferien4.7.2024 08:05:19 CEST | Pressemelding
Med vind i seilene viser månedstallene nok en gang positiv utvikling. Seks prosent lavere kapasitet sammenlignet med fjoråret, men samtidig fire prosent kapasitetsøkning fra mai 2024. Juni endte med en kabinfaktor på 77 prosent totalt og salget av sommerferiebilletter har vært god i ukene inn mot juli. På anbudsrutene fortsetter passasjerveksten som følge av halverte makspriser, og juni endte opp med en økning på 22 prosent mot fjoråret. Anbuds-produksjonen har vokst med 16 prosent, og kabinfaktoren har økt med fem prosentpoeng til 66 prosent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom