Seks nye aviser får produksjonstilskudd
Seks nye lokalaviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet nå fordeler årets bevilgning på drøyt 424 millioner kroner.
Produksjonstilskuddet skal bidra til et mangfold av nyhets- og aktualitetsmedier over hele landet. Tilskuddet skal fremme uavhengig journalistikk, karakterisert av høy kvalitet, særlig i nyhets- og aktualitetsmedier i markeder som er for små til å være bærekraftige, eller som er alternativer til de ledende nyhetsmediene i de ulike mediemarkedene.
– Denne støtteordningen er viktig for det samlede mediemangfoldet, både nasjonalt og lokalt, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
I alt 162 aviser får produksjonstilskudd i år. Av 16 nye publikasjoner som søkte om støtte, får seks aviser tilskudd. Alle disse er lokalaviser: Oppegård avis, Akersposten, Nordre Aker Budstikke, Grimstad Adresse-Tidende, Stjørdalsnytt og Frøya.
Søkere må fylle en rekke krav for å få tilskudd
Produksjonstilskuddet er den største av de direkte mediestøtteordningene. Den likestiller papir- og nettaviser.
For å få produksjonstilskudd må avisene oppfylle en rekke krav. De må blant annet ha som hovedformål å formidle nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt til allmennheten, i tillegg til å ha et bredt tilbud av nyhets, aktualitets- og debattstoff fra ulike samfunnsområder. Nisjeaviser må ha et bredt innhold om politikk, økonomi eller samfunnsliv.
Tretten søkere får avslag
Altinget, Watch Media, Kampanje, Motparten, Jessheimpuls og it-avisen får avslag fordi disse publikasjonene ikke oppfylte de formelle vilkårene i forskriften*.
Hvaler budstikkes søknad ble avvist på grunn av manglende opplysninger.
iNyheter får avslag fordi Medietilsynet vurderer at avisen ikke oppfyller vilkårene i forskriften om å ha som hovedformål å drive journalistisk produksjon og formidling av nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt.
Medietilsynet har vurdert at Samtiden og psykologisk.no ikke oppfyller kravet om å ha et bredt innhold om politikk, økonomi eller samfunnsliv, og disse publikasjonene får derfor avslag på søknaden om støtte.
Møre-Nytt, Åndalsnes Avis og Vestlandsnytt får avslag fordi de hadde for høyt overskudd siste regnskapsår.
(*Altinget, Motparten og Jessheimpuls har klaget på sine avslag. Disse klagesakene er til behandling i Medietilsynet.)
Klassekampen får størst økning
Klassekampen får mest i støtte i år. Avisen får også den største økningen, og får 45 millioner kroner, mot 40 millioner kroner i 2023. Økningen skyldes at taket for hvor mye en avis kan motta i støtte er prisjustert og økt til 45 millioner kroner. Dette skjer for å unngå en gradvis og utilsiktet reduksjon i støttetaket.
Bergensavisen får den største reduksjonen i tilskudd sammenlignet med fjoråret. Avisen får 27,4 millioner kroner i tilskudd i år, mot 29,2 millioner kroner i 2023. Bergensavisen får lavere tilskudd etter beregningsreglene i ny forskrift. 2024 er det andre året av tre med en overgangsordning som skal lette overgangen til ny forskrift. Avisene får i denne perioden delvis beregnet tilskuddet etter ny og gammel forskrift, med en gradvis tilpasning til ny forskrift.
De ti avisene som får mest i produksjonstilskudd i 2024:
Avis |
Tilskuddskategori |
Produksjonstilskudd |
Klassekampen |
Nasjonalt nummertomedium |
45 000 000 |
Bergensavisen |
Lokalt nummertomedium |
27 458 458 |
Morgenbladet |
Nasjonalt nummertomedium |
26 738 297 |
Dagsavisen |
Nasjonalt nummertomedium |
26 203 031 |
Vårt Land |
Nasjonalt nummertomedium |
26 080 271 |
Nationen |
Nasjonalt nummertomedium |
20 411 338 |
Dagen |
Nasjonalt nummertomedium |
15 831 113 |
Avisa Oslo |
Lokalt nummertomedium |
8 778 925 |
Nidaros |
Lokalt nummertomedium |
7 967 142 |
Dag og Tid |
Nasjonalt nisjemedium |
7 527 533 |
Se hele oversikten over årets tildeling av produksjonstilskudd her.
Tildelingen i Excel-format versjon finnes her.
Fakta om produksjonstilskudd for nyhets- og aktualitetsmedier:
- Produksjonstilskuddet er den største direkte mediestøtteordningen, og Medietilsynet forvalter ordningen. I 2024 blir 424,4 millioner kroner fordelt i støtte. Bevilgningen økte med 15,7 millioner kroner fra 2023.
- Produksjonstilskuddet skal bidra til et mangfold av redaktørstyrte tekstbaserte nyhets- og aktualitetsmedier over hele landet. Ordningen er plattformnøytral.
- Ordningen er særlig rettet mot nyhetsmedier i markeder som er for små til å være bærekraftige, og nyhetsmedier som er alternativer til de ledende nyhetsmediene i større markeder. Produksjonstilskuddet skal korrigere for markedssvikt for mindre nyhetsmedier og nummer to-medier i slike markeder.
- Når nye aviser søker støtte, vurderer Medietilsynet søkeren opp mot kravene i forskrift om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Kravene gjelder blant annet innhold, antall abonnenter og driftsøkonomi.
Kategorier i tilskuddsordningen:
- Alenemedium: nyhets- og aktualitetsmedium som er alene på utgiverstedet
- Nummerenmedium: nyhets- og aktualitetsmedium som har det høyeste abonnementstallet på utgiverstedet.
- Nummertomedium: nyhets- og aktualitetsmedium som har en konkurrent med høyere abonnementstall på utgiverstedet
- Nasjonale nummertomedier: nummertomedium som har minst 500 av abonnementstallet fordelt på minimum fem av landets fylker og minst 25 prosent av abonnementstallet utenfor utgiverfylket, og som har minst 20 redaksjonelle årsverk.
- Nasjonale nisjemedier: nummertomedium som har minst 200 av abonnementstallet fordelt på minimum fem av landets fylker og minst 25 prosent av abonnementstallet utenfor utgiverfylket. Nasjonale nisjemedier har et bredt innhold om politikk, økonomi eller samfunnsliv, men er smalere i sin innholdsprofil enn øvrige nyhets- og aktualitetsmedier.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare29.11.2024 14:13:01 CET | Pressemelding
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest27.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?25.11.2024 13:02:55 CET | Kronikk
Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier25.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge22.11.2024 08:52:22 CET | Pressemelding
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom