Nerø Sideri vinner landbrukspris!

Nerø Sideri fra Notodden vinner den regionale bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Telemark.

Prisvinnerne Ole Christoffer Røsten og Trine Flaaten sammen med Innovasjon Norges regiondirektør Anniken Fægri Damm-Larsen Foto: Innovasjon Norge

- Vi er utrolig stolte og ydmyke over motta Bedriftsutviklingsprisen i Telemark 2024. Det er svært mange dyktige bedrifter i vårt fylke, så for oss er dette en stor ære og svært gledelig overraskelse, sier prisvinnerne Ole Christoffer Røste og Trine Flaaten , som mener at prisen motiverer for videre arbeid:

- Prisen gir motivasjon og energi til å fortsette å utvikle oss, investere og ikke minst jobbe hver eneste dag hele året. Prisen er med å løfte frem den økologisk produksjon og sider fra Telemark som merkevare. Den synliggjør også regionens fantastiske epler som en av verdens beste råvarer. Det er noe vi alle kan være stolte over, sier de.

Vunnet flere priser

På den gamle gården Nedre Røste i Hjuksebø ved Notodden har Ole Christoffer og Trine drevet med siderproduksjon siden 2019. Veksten i siderproduksjon og salg har siden den gang vært god, og prisvinneren har allerede vunnet både nasjonale og internasjonale priser for sine produkter. De opplever også økende interesse som reiselivsdestinasjon.

Anniken Fægri Damm-Larsen, regiondirektør i Innovasjon Norge Vestfold og Telemark, er tydelig på at NeRø sider er en verdig vinner av årets BU-pris for Telemark:

- NeRø sideri er levende opptatt av bærekraft og tar gårdens ressurser på alvor. Ole Christoffer og Trine tester og utvikler ulike serier og produkter, og ønsker aller mest at vi som forbrukere skal få muligheten til å nyte gode, lokalproduserte drikkealternativer med og uten alkohol. Produktene kan nytes hjemme eller i flotte omgivelsene på gården, her driverne tar hjertelig imot både små og store grupper. Vi i Innovasjon Norge Vestfold og Telemark heier og ønsker NeRø Sideri lykke til videre i konkurransen!

Bedriftsutviklingsprisen i landbruket

Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner. De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner.