Ingers gårdsmat AS vinner landbrukspris for Finnmark i 2024

Mor og datter jubler etter å ha blitt tildelt Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Finnmark.

Katrine og Inger Johanne Larsen i Ingers gårdsmat AS vinner BU-prisen for Finnmark 2024. Foto: Privat

- Vi er dypt rørt og stolte over å motta BU-prisen fra Innovasjon Norge. Tradisjoner videreføres gjennom generasjoner i familien vår, og vi har lagt ned utallige timer for å levere kvalitetsprodukter vi kan stå inne for, sier vinneren og daglig leder Inger Johanne Larsen.

På Nyvoll i Alta kommune jobber daglig leder Inger Johanne Larsen og datteren Katrine som bedriftens to eneste ansatte. Med spesialiteter som fenalår, bokna lammelår, pinnekjøtt, skank, lammerull og fenabog treffer produktene både det lokale og nasjonale markedet. Det krever mye jobb å kunne tilby produkter av så høy kvalitet, og Inger Johanne mener prisen er en anerkjennelse av dette arbeidet:

- Vi er ekstremt takknemlige for gode kunder gjennom mange år som har verdsatt vårt håndverk og matglede. Denne prisen er en anerkjennelse av det harde arbeidet, alle tidlige morgener og sene kvelder som har gjort Ingers Gårdsmat til det vi er i dag. Det gir oss inspirasjon til å fortsette å utvikle bedriften vår, alltid med respekt for tradisjonene som ligger til grunn, sier hun.

I hele Norge

I år produserer Ingers gårdsmat mat fra ca. 600 lam. Nå ønsker de å vokse og utvide produksjonen. Juryen trekker frem bedriftens økonomiske vekst og lønnsomhet i sin begrunnelse, og har blant annet deltatt på den internasjonale landbruksfestivalen IGW i Berlin tre år på rad, som en del av den norske delegasjonen. Regiondirektør for Innovasjon Norge i Arktis er imponert over bedriftens arbeid:

- Det er en glede å få dele ut BU-prisen til en kvinnebedrift i distriktet i Finnmark som har evne til innovasjon og vekst. Bedriften har over år levert utmerkede produkter av lam med høy kvalitet ut i markedet. Inger og Katrine bidrar til å løfte lokalmat i Finnmark ved sitt engasjement for landbruket, sier Anne Berit Figenschau.

Bedriftsutviklingsprisen i landbruket

Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner. De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner.