10 år etter lovkrav om radondokumentasjon

I år er det 10 år siden lovkravet om dokumentert radonmåling i offentlige bygg og utleieboliger ble innført. I løpet av dette tiåret har radonmåling blitt et viktig verktøy for å sikre helsen og tryggheten i norske hjem og arbeidsplasser. Nå oppfordrer PELIAS Norsk Skadedyrkontroll alle som ikke har målt de siste 5-10 årene å foreta en ny måling

Radon er en radioaktiv gass.
Radon er en radioaktiv gass. Bilder: Pixabay

Radonnivåene i bygninger kan endre seg over tid på grunn av endringer i grunnforhold, bygningens konstruksjon eller ventilasjon. Regelmessige målinger er derfor nødvendig for å holde radon under farlige nivåer. Offentlige bygg og utleieboliger, bør spesielt følge opp med nye målinger etter større ombygginger eller bruksendringer.

"Radon er en usynlig og luktfri gass som kan være en stor helserisiko. Selv om nivåene kan ha vært lave tidligere, er det ingen garanti for at de vil forbli det uten regelmessige målinger," sier Stian Haukenes, radonansvarlig hos PELIAS Norsk Skadedyrkontroll.

Helse og trygghet i hjemmet

Sesongen for radonmåling varer fra 15. oktober til midten av april, og PELIAS oppfordrer nå alle boligeiere til å gjennomføre målinger for å sikre trygge innemiljøer. Radon er en radioaktiv gass som dannes naturlig i bakken og kan trenge inn i bygninger, hvor den kan nå helseskadelige nivåer. Eksponering for radongass øker risikoen for lungekreft.

Til tross for farene ved radon viser undersøkelser fra Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) at kun 23 prosent av norske boligeiere har målt radonnivået i hjemmet.

"For å sikre at inneluften er trygg, er det nødvendig med jevnlige radonmålinger. Dersom radonnivåene er over grensen, må det settes inn tiltak," forklarer Haukenes.

Lovpålagte krav for offentlige bygg og utleieboliger

For skoler, barnehager og utleieboliger stiller strålevernforskriften krav om at radonnivåene ikke overskrider tiltaksgrensen. Alle ansvarlige for disse byggene må sørge for å gjennomføre regelmessige radonmålinger. Er nivået for høyt, må det settes inn tiltak for å beskytte brukerne av bygget.

PELIAS understreker at radonmålinger er en rimelig investering i helse og trygghet – både for beboere og ansatte. Dersom problemet er for stort til å håndtere selv, anbefaler PELIAS å kontakte profesjonelle for å få hjelp til målinger og tiltak.

Om PELIAS

PELIAS Norsk Skadedyrkontroll er landsdekkende, og en av landets største innen skadedyr. Vi tilbyr i tillegg tjenester innen hygiene, trygg mat, fuglesikring og radon. PELIAS er eid av det norske private equity selskapet Norvestor. Vårt hovedkontor ligger i Elverum. Vi har i dag over 200 ansatte og godt over 27 000 privat- og bedriftskunder.