OBOS Eiendom vinner internasjonal pris

OBOS Eiendom har igjen vunnet prisen MSCI European Property Investment Award for beste avkastning på eiendomsporteføljen i et svært krevende år.

Construction City på Ulven hvor OBOS og en rekke andre selskaper flytter inn neste år. Foto: Bloom/OBOS

OBOS Eiendom har vært en gjenganger når den prestisjefylte utmerkelsen skal deles ut. Selskapet har fått denne prisen til sammen tre ganger, sist i 2019.

Prisen er tildelt OBOS Eiendom for å ha oppnådd den høyeste totale avkastningen i det norske markedet i forhold til eiendomsindeksen All Property årlig over tre år fram til desember 2023.

OBOS Eiendom hadde i 2021 en avkastning på 10,3 prosent og 6,5 prosent i 2022. I fjor endte det på minus 0,35 prosent, gjennomsnittet for resten av bransjen var minus 5,7 prosent.

Krevende år for bransjen

Dette har vært et svært vanskelig år for eiendomsbransjen – med rekordlav avkastning på næringseiendom. Og ifølge MSCI er det særlig Oslo-markedet som har drevet indeksen ned.

– Med dette som bakteppe er det gledelig at vi leverer resultater såpass mye over benchmark.  Det å vinne prisen tre ganger viser at vi leverer over tid. Vi har oppnådd mye i et svært krevende marked preget av stigende renter og økonomisk usikkerhet. Prisen er en stor anerkjennelse av det harde arbeidet våre medarbeidere legger ned hver dag for å forvalte og utvikle eiendommene våre. Det gir oss et solid utgangspunkt for å investere videre mot bedre tider, sier Nils M. Bøhler, konserndirektør for næringseiendom i OBOS.

OBOS Eiendom er en betydelig aktør innen utvikling, drift og forvaltning av næringseiendom i Oslo-området. Selskapet eier også eiendommer i flere av de større byene rundt i landet.

Totalt eier selskapet nesten 700 000 kvadratmeter næringseiendom. Selskapet har hovedsakelig investert i kjøpesentre, kontorer, industri-  og samfunnsbygg.

Flere bein å stå på

Noe av grunnen til at OBOS Eiendom gjør det bedre enn mange andre selskaper, er satsingen på å bygge opp en variert portefølje med en stor andel innenfor handel. OBOS Eiendom eier en rekke kjøpesentre i Oslo som har økt omsetningen tross krevende tider.

– 2023 var et svært krevende år for næringseiendom. Etter mange gode år til dels drevet av lave renter, har stigende renter og yielder gjort at verdien av næringseiendom har falt betydelig. Når porteføljen er stor og verdiene høye, blir det store utslag på markedsverdien når yieldnivået går opp. I slike tider er det viktig å ha en diversifisert portefølje for å spre risiko. OBOS Eiendom presterer langt bedre enn indeksen hovedsakelig på grunn av vår varierte portefølje med eiendommer i de fleste segmenter, sier økonomisjef Astrid Eri Malmo i OBOS Eiendom.

OBOS er en av Nordens største boligbyggere med over 600 000 medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte. I 2022 solgte OBOS 2 622 boliger og hadde ved utgangen av året 6 992 boliger under bygging.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OBOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.