NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

Disse virusene må du se opp for

Når temperaturene synker og dagene blir kortere, lurer feber, snørr og virus rundt hvert hjørne. Her er hva du må vite for å beskytte deg:

Kaja Marienborg, bioingeniør og universitetslektor på bioingeniørutdanningen ved OsloMet. Hun leder også NITO bioingeniørfaglig institutts fagstyre. NITO/Bjarne Krogstad

- Det er umulig å beskytte seg helt mot virusinfeksjoner, men det viktigste du kan gjøre for å unngå å bli syk, er å ha god håndhygiene, sier bioingeniør og universitetslektor på bioingeniørutdanningen ved OsloMet, Kaja Marienborg.

• Vask hendene etter toalettbesøk og før du spiser.
  • Unngå å putte fingrene i munnen.
  • Bruk neglebørste hvis du har lange negler.

- Som vi så under pandemien har munnbind en effekt når man er i starten av sykdom. Bruk derfor gjerne munnbind om du benytter offentlig kommunikasjon. Sammen med god hostehygiene kan du redusere risiko for å smitte andre og bli smittet:

• Unngå å hoste eller nyse direkte på andre.
  • Host eller nys i papirtørkle eller i albuekroken/armhulen hvis du ikke har papirtørkle tilgjengelig.

Mikroorganismer trives i vinterhalvåret

- Noen virus overlever lengre utenfor kroppen når det er kaldt, for eksempel på dørhåndtak og andre flater. I tillegg viser forskning at immunforsvaret vårt fungerer dårligere når det er kaldt.

- Mere innetid og tettere samvær på høst- og vinterstid, skaper dessuten et perfekt klima for disse virusinfeksjonene, forteller hun.

Dette er virus som kan forårsake ulike grader av sykdom hos mennesker.

- Felles for alle virusene, er at de kan gi symptomer som feber, hoste og slapphet.

• RS-virus er spesielt farlig for spedbarn og småbarn, og forårsaker årlige utbrudd. Symptomene starter med feber og øvre luftveissymptomer, som kan spre seg til de nedre luftveier og føre til alvorlige pusteproblemer og lungebetennelse.
  • Rhinovirus er den vanligste årsaken til forkjølelse og rammer folk i alle aldre, spesielt om våren og høsten. Symptomene inkluderer sår hals, heshet og hodepine, men vanligvis ingen eller moderat feber.
  • Koronavirus, som forårsaker Covid-19, smitter lett og kan gi alt fra mild til alvorlig sykdom. Typiske symptomer er tørrhoste, vedvarende hoste, feber, slapphet, muskelsmerter og tungpustethet.
  • Influensa er en svært smittsom, akutt infeksjonssykdom som rammer hele kroppen. Typiske symptomer inkluderer feber, smerter og luftveissymptomer. Influensaepidemier oppstår årlig.

Derfor blir du syk

Når disse virusene kommer inn i kroppen, binder de seg til reseptorer på overflaten av celler i luftveiene. Det er denne bindingen fører til at de tar seg inn i cellene. Inne i cellen frigjør viruset sitt genetiske materiale, som så bruker cellens maskineri til å produsere flere viruskopier. Deretter frigjøres nye virus, noe som ofte dreper vertscellen.

- Det er den påfølgende infeksjonen av nye celler og immunsystemets respons på denne infeksjonen som forårsaker sykdom, og som gir de typiske symptomene som feber, hoste, sår hals og tretthet, forteller Marienborg.

Hva bør du gjøre dersom du blir syk?

- Ved luftveisinfeksjoner bør du holde deg hjemme ved symptomer som feber, hoste, vond hals eller slapphet. Sørg for nok hvile og ro, få i deg nok væske og unngå unødig kontakt med personer som er utsatt for alvorlig sykdom.

Hun påpeker at foreldre bør vurdere barnets allmenntilstand og holde dem hjemme ved nedsatt form.

- Samtidig er det viktig å huske på at virusinfeksjoner ikke kan behandles med antibiotika, men behandles lindrende med febernedsettende og hvile. Er du bekymret for din egen eller ditt barns helse, bør du likevel kontakte din fastlege.

Vaksinering og anbefalinger

Vaksiner er tilgjengelige for både influensa, Covid-19 og RS-virus. Vaksinasjon anbefales spesielt for personer med høy risiko for alvorlig sykdom.

- Generelt anbefales det at personer som bor i sykehjem eller omsorgsbolig, de over 65 år, gravide i 2. og 3. trimester, og voksne med visse kroniske sykdommer tar vaksine, avslutter Marienborg.

Om NITO

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 100.000 medlemmer.

Følg pressemeldinger fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon