Verdens Standardiseringsdag 14. oktober

Standarder spiller en avgjørende rolle for å sikre trygghet, tillit og samarbeid på tvers av landegrenser, og hver 14. oktober setter vi søkelyset på standarders viktige tilstedeværelse i livene våre.

USB-C standarden skal brukes som universell standard for lading av mobiltelefoner og andre enheter
En standard to rule them all Standard Norge/foto: Rune Bendiksen

Det finnes standarder for alt fra komfyrer, oljeplattformer, bankkort og dører, til mindre håndfaste ting som for eksempel eldreomsorg, sirkulær økonomi og datasikkerhet.

– Standarder skaper orden i hverdagen. De gjør det mulig for folk å leve trygt, og de sikrer at produkter og tjenester fungerer som de skal, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.

Standarder er på mange måter fundamentet vi bygger og utvikler samfunnet på. De gjør det enklere å skape, forandre og innovere på alle samfunnsområder. De forenkler både arbeids- og hverdagslivet til folk flest og gjør det enklere å lykkes for næringsliv og offentlig sektor.

Ut av ledningskaoset

Fra og med 28. desember 2024 vil alle mobile enheter som er tilgjengelige for salg i EU-markedet være pålagt å ha USB-C-porter for lading. Det vil medføre en reduksjon i elektroavfall på ca. 11 000 tonn i året, og en besparelse på tre milliarder kroner i unødige kostnader for forbrukere.

– En standard som får så enorm konsekvens, det viser noe av potensialet i standardene når de blir tatt aktivt i bruk, fastslår Mehus.

Internasjonalt søkelys på bærekraft

Standard Norge er Norges medlem i den internasjonale standardiseringsorganisasjonen ISO. Noen standarder lages kun for Norge, men de fleste utvikles internasjonalt. Verdens standardiseringsdag skal synliggjøre at vi alle er en del av en større sammenheng. Standarder og standardiseringsarbeid gjør det mulig å komme fram til felles løsninger som er til beste for alle uavhengig av landegrenser.

– Vi samarbeider tett internasjonalt for å utvikle standarder som legger til rette for innovasjon, bærekraft og økonomisk vekst. Samtidig sørger vi for at norske behov og interesser blir hørt, sier Mehus.

I anledning dagen arrangeres Standard Norges Bærekraftskonferanse på Lilleaker hvor vi har hovedvekt på bærekraftsrapportering i et ISO-perspektiv.

Felles regler og retningslinjer

Verdens Standardiseringsdag markerer det viktige arbeidet som skjer på globalt nivå for å harmonisere regler og retningslinjer. Standarder er en viktig brikke i arbeidet med å nå FNs bærekraftsmål og rekken av klimakrav fra EU.

– Standarder er nøkkelen til å nå globale mål. Uten felles regler og retningslinjer blir det umulig å måle framgang eller sammenligne resultater på en meningsfull måte, påpeker Mehus.