Priv. til red.: Finlands president besøker Stortinget 15. oktober

Stortingspresident Masud Gharahkhani tar imot Finlands president Alexander Stubb på Løvebakken tirsdag 15. oktober. President Stubb skal også møte medlemmer av utenriks- og forsvarskomitéen.

Finlands president, Alexander Stubb, besøker Stortinget tirsdag 15. oktober under hans statsbesøk til Norge 15.-17. oktober. Foto: Kontoret til Finlands president/Jussi Ratilainen

− Jeg ser fram til å ta imot Finlands nye president, Alexander Stubb, på Stortinget. Finland er en nær og viktig partner. Vi deler interesser og grunnleggende verdier, og er felles allierte i NATO. Jeg ser fram til å høre om president Stubbs visjoner ved starten av hans presidentperiode, sier Masud Gharahkhani.

Sikkerhetspolitikk viktig tema

Etter møtet med stortingspresidenten skal Finlands president treffe utenriks- og forsvarskomitéen.

− Utenriks- og forsvarskomiteen ser fram til å møte president Alexander Stubb til en samtale om saker av felles interesse, herunder sikkerhetspolitiske utfordringer og aktuelle saker som står på den europeiske dagsorden, sier Åsmund Aukrust, nestleder i utenriks- og forsvarskomitéen.

Det er etter invitasjon fra Hans Majestet Kong Harald og Hennes Majestet Dronning Sonja at president Stubb kommer på statsbesøk til Norge 15.-17. oktober. Under statsbesøk er det tradisjon for å legge inn en visitt på Stortinget.

Praktisk informasjon

Journalister og fotografer som ikke er medlemmer av Stortingets presselosje, og som ønsker å overvære besøket, bes vennligst akkreditere seg til presse@stortinget.no innen mandag 14. oktober klokken 12. Oppmøte på Løvebakken senest klokken 12:15 tirsdag 15. oktober.

Fotomuligheter:

12:45: Ankomst Løvebakken

12:50: Oppstart av møtet på stortingspresidentens kontor

13:10: Signering av gjestebok, foto foran flaggene

13:15: Oppstart av møtet med medlemmer av utenriks- og forsvarskomitéen

13:45: Avreise

Kontakt:

Stortingets pressevakt tlf. 920 10 681. (Vennligst ring, ikke send sms.)
E-post: presse@stortinget.no

Om oss