Enighet mellom Virke og Filmforbundet

Partene kom til enighet hos Riksmekleren onsdag 9. oktober.

Forhandlingsleder i Virke, Trond Teisberg

Virke og Filmforbundet signerte avtalen onsdag formiddag - etter å ha meklet 11 timer på overtid.

– Vi er fornøyde med å endelig ha kommet til enighet med Filmforbundet, og for at vi har landet en tariffavtale for TV-drama, som begge parter er enige om, sier forhandlingsleder for Virke, Trond Teisberg.

Virke gikk inn i meklingen med et krav om at partene måtte bli enige om et moderat lønnsoppgjør, tilpasset utfordringene i bransjen.

Sikre fleksibilitet

Med TV-dramabransjens krevende økonomiske situasjon som bakteppe, der antall produksjoner og bestillernes investeringsevne og risikovilje går ned, har Virkes mål vært å holde både produksjonsselskap og arbeidstakere i arbeid.

– Dette er en avtale som hensyntar den krevende situasjonen i bransjen, samtidig som den gir en økning av minstelønnssatsene, sier Teisberg.

Han er glad for at en allerede presset bransje nå unngår streik etter krevende forhandlinger og mekling.

Enigheten innebærer en økning av minstelønnssatsene på 4,5 prosent.

– Vi har kommet i mål med en ny avtale, med et resultat som også sikrer at bransjen ivaretar en fleksibilitet som stimulerer – og ikke bremser produksjon og sysselsetting. Virke har hele veien ønsket å bidra til mest mulig arbeid for både produksjonsselskapene og arbeidstakerne, sier Teisberg.

Om oss

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke