I kveld sier Norge nei til vindkraft

Mer enn 600 bål, fordelt over hele landet, tennes i protest mot vindkraft i kveld. For sjette år på rad arrangerer Motvind Norge nasjonal vardetenning mot vindkraft. -Vi gjør dette for å vise den store folkelige motstanden mot slik utbygging og naturtapet det fører med seg, sier lederen av organisasjonen.

Slik så det ut under vardtenningen over Lebesby i Finnmark, 8.okt 2020. Lebesby er en av kommunene i Finnmark hvor kampen mot vindkraft intensiveres fremover Foto: Eivind Salen, Motvind Norge

Å tenne varder for å varsle om fare er en eldgammel tradisjon i Norge, og for Motvind Norge har 8.oktober blitt en merkedag:

-Å samle hele landet på denne måten og vise at vi står sammen mot vindkraftutbygging, er både kraftfullt og sterkt, sier John Fiskvik, leder i Motvind Norge.

-Enkelte steder møtes mange hundre mennesker, mens andre bål er mindre og av mer privat karakter. Vi legger til rette for at alle skal kunne vise sin motstand, på sin måte, mellom kl 18 og 21 i kveld.

Sender LIVE
Nytt av året er et eget program på Motvind Norges kanaler, der Gaute Grøtta Grav er programleder og sender direkte fra vardetenninger over hele landet.

-Vi starter sendingen i våre kanaler kl 20, og i løpet av en times tid er målet å sende direkte og få rapporter fra vardetenninger helt i nord til langt i sør. På den måten viser vi et tverrsnitt av arrangementene og hvor stort vardetenningen har blitt, forklarer Fiskvik.

På Motvind Norges nettside https://motvind.org/vardetenning-2024/ finner du oversikt over alle bålene, slik at du enkelt kan finne et sted å møte opp for å vise støtte til saken. Man kan også enkelt registrere sitt eget bål på nettsidene til Motvind Norge, om man ikke har gjort det allerede.

– I kveld møtes vi for å gi en tydelig beskjed til myndighetene. Nordmenn vil ikke ha vindkraft, og det håper vi politikerne tar til etterretning snarest, avslutter John Fiskvik i Motvind Norge.

Over 600 bål og arrangementer er registrert under årets vardetenning mot vindkraft, tirsdag 8.okt 2024. Sjekk motvind.org for oppdatert kart over vardetenninger.
Foto: Google Maps, skjermdump motvind.org