Støtte til sykehusene for innføring av Helseplattformen

Styret i Helse Midt-Norge RHF har vedtatt et engangstilskudd på 110 millioner kroner til de tre sykehusforetakene i regionen som støtte i forbindelse med innføringen av journalløsningen Helseplattformen. Helse Nord-Trøndelag får 20 millioner kroner, Helse Møre og Romsdal får 40 millioner kroner og St. Olavs hospital får 50 millioner kroner.

Foto: Helse Midt-Norge RHF

- Styret i Helse Midt-Norge RHF anerkjenner innsatsen medarbeidere i foretaksgruppen har lagt ned og legger ned i forbindelse med innføringen av Helseplattformen. For å avhjelpe den økonomiske situasjonen som delvis skyldes en mer krevende og kostbar innføringsprosess ved de tre sykehusforetakene har styret valgt å tildele støtte til samtlige tre foretak, sier Odd Inge Mjøen, styreleder i Helse Midt-Norge RHF.

Midlene fordeles i henhold til den regionale fordelingsnøkkelen, hvor 20 millioner kroner går til Helse Nord-Trøndelag HF, 40 millioner kroner til Helse Møre og Romsdal HF og 50 millioner kroner til St. Olavs Hospital HF.

En samlet støtte på 1,9 milliarder kroner siden 2020

Helse Midt-Norge RHF var klar over at det ville koste å investere i et nytt journalsystem, og har tidligere tildelt helseforetakene støtte. Den nye tildelingen vil innebære en samlet støtte til helseforetakene for innføringen av Helseplattformen på om lag 1,9 milliarder kroner, fordelt med 348,5 millioner til Helse Nord-Trøndelag HF, 640 millioner kroner til Helse Møre og Romsdal HF og 918,5 millioner kroner til St. Olavs Hospital HF.

Søknad fra Helse Møre og Romsdal

Helseplattformen ble innført ved St. Olavs hospital i november 2022 mens Helse Møre og Romsdal tok systemet i bruk i slutten av april i år. Sistnevnte sendte i slutten av september en søknad til Helse Midt-Norge RHF om et tilskudd på 200 millioner kroner til støtte for å dekke ekstra kostnader ved innføringen sav Helseplattformen.

- Jeg er glad for at Helse Midt-Norge RHF anerkjenner at kostnadene ved innføringen av Helseplattformen er blitt høyere enn budsjettert. Det tilskuddet vi nå får er ikke tilstrekkelig til å dekke de påløpte kostnadene HP har medført, men vi må nå fokusere på omstillingene som må til for at den underliggende driften i helseforetaket skal være bærekraftig, sier styreleder Ingve Theodorsen i Helse Møre og Romsdal HF.

Eiliv FlakneDirektør for kommunikasjon og samfunnskontaktHelse Midt -Norge RHF

Har ansvar for mediekontakt og tilrettelegging for media i saker som angår Helse Midt-Norge RHF.
468 86 618 (medievakt)

Tel:+ 47 950 66 565eiliv.flakne@helse-midt.no