Norsk Folkehjelp: – Regjeringens manglende satsning på den frivillige redningstjenesten kan sette liv i fare

Det burde være soleklart for regjeringen at behovene for de frivillige ressursene er økende, både innen redningstjenesten og helseberedskapen, mener Norsk Folkehjelp.

– Det er dessverre fortsatt manglende vilje til å satse på de frivillige redningsorganisasjonene. Dette går imot alle faglige råd regjeringen har fått de siste årene, sier Runi Putten, fungerende seksjonsleder for førstehjelp og redningstjeneste i Norsk Folkehjelp.

Både helseberedskapsmeldingen, redskapsmeldingen, koronakommisjonen, forsvarskommisjonen og totalberedskapskommisjonen har påpekt at samarbeidet mellom det offentlige og de frivillige redningsorganisasjonene må styrkes.

– Mens den frivillige redningstjenesten gang på gang beviser at de er avgjørende for den lokale beredskapen i landet vårt, står støtten fra det offentlige bom stille, Alle piler peker oppover: Vi får stadig flere og mer utfordrende oppdrag. Samtidig stiger prisene på utstyret vi trenger, sier Putten.

Selv om den frivillige redningstjenesten er basert på nettopp frivillige, så er det fremdeles snakk om store kostnader. Opplæring, utstyr og redningskjøretøy, for å nevne noe. I tillegg må frivillige fortsatt betale moms for alle varer og tjenester de trenger for å kunne utføre sitt samfunnsoppdrag.

– Vi er dessverre vant til å bli glemt når det skal prioriteres på statsbudsjettet, til tross for at de frivillige redningsorganisasjonene leverer en beredskap i lokalsamfunnene, har kort responstid og er svært kostnadseffektiv.

Det er over ti år siden statsstøtten til de frivillige redningsorganisasjonene fikk en reell økning. I flere år har Norsk Folkehjelp bedt om at den frivillige redningstjenesten skal få en egen budsjettpost i helsebudsjettet, slik at man får forutsigbare rammevilkår. Men det er ingen ting som tyder på at regjeringen har tatt dette inn over seg.

– Festtaler er vel og bra, men vi ønsker at vårt arbeid blir tatt på alvor – slik det foreligger nå er det ikke engang satt av penger til reell prisstigning, sier Putten og legger til:

– Det burde være soleklart for regjeringen at behovene for de frivillige ressursene er økende, både innen redningstjenesten og helseberedskapen. Det burde også gjenspeiles i regjeringens prioriteringer, sier Putten.

Om oss

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon. Vi er en medlemsorganisasjon, og våre strategiske områder er rettferdig fordeling av makt og ressurser og vern om liv og helse. Vi jobber innenfor hovedområdene internasjonalt utviklingssamarbeid, humanitær nedrustning, redningstjeneste og flyktning og integrering. Norsk Folkehjelp har 2200 ansatte i mer 35 land.

Kortsiktig å kutte til fred, forsoning og sivilsamfunn7.10.2024 12:09:24 CEST | Pressemelding

Et rekordhøyt antall mennesker er rammet av krig og konflikt, og demokrati og menneskerettigheter er under press. – Det er ekstremt kortsiktig at regjeringen kutter i budsjettet for fred og forsoning, menneskerettigheter og sivilsamfunn når krig og urett øker og respekten for folks grunnleggende menneskerettigheter utfordres daglig. En fredligere verden er en garanti for alles sikkerhet, sier Raymond Johansen, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.