Norsk Folkehjelp: 200 kvoteflyktninger er smålig av regjeringen

Aldri har så mange mennesker vært på flukt i verden. Med over 117 millioner på flukt globalt er behovet for internasjonal solidaritet og beskyttelse større enn noen gang. At regjeringen nå igjen kutter i antall kvoteflyktninger Norge skal ta imot i 2025, er nok en gang et svik mot verdens mest sårbare mennesker.

Illustrasjonsfoto av flyktninger som ankommer Oslo Lufthavn.
Illustrasjonsfoto av flyktninger som ankommer Oslo Lufthavn. Norsk Folkehjelp/Ludvig Gundersen

Dette handler om politisk vilje. Norsk Folkehjelp oppfordrer nok en gang regjeringen til å lytte til FNs anmodning om å ta imot 5000 kvoteflyktninger.

– Norge, med sin sterke økonomi og sitt omfattende sosiale sikkerhetsnett, har ressurser og kapasitet til å ta sin del av ansvaret, mener Per Wenneberg, leder for seksjon for samfunnspolitikk i Norsk Folkehjelp.

FNs kvotesystem for flyktninger er anerkjent som det tryggeste og mest rettferdige systemet for å gi beskyttelse til de mest sårbare. UNHCR (FNs høykommissær for flyktninger) gjennomfører en nøye utvelgelsesprosess der flyktninger som står overfor umiddelbare farer, blir valgt for gjenbosetting i trygge land.

Kvotesystemet beskytter flyktninger mot farlige reiser og utnyttelse og gir dem trygghet i deres nye hjemland. Norge har tidligere anerkjent at dette er den beste løsningen, noe som også står i regjeringens Hurdalsplattform. Til tross for dette, har Norge nok en gang valgt å redusere antallet kvoteflyktninger, fra 1000 til 200. Dette er et brudd på FNs anbefaling om å ta imot 5000 flyktninger årlig for å møte de enorme humanitære behovene verden står overfor.

– Flere humanitære organisasjoner har tidligere kritisert regjeringens kutt som et svik mot verdens mest sårbare mennesker, og det gjør vi igjen. Vi mener Norge har både økonomiske og menneskelige ressurser til å ta sin del av ansvaret, sier Wenneberg.

– Det hele koker ned til politisk vilje. Norge har gang på gang vist sin evne til å handle raskt og effektivt når det gjelder kriser, som i tilfellet med ukrainske flyktninger. Det er derfor uforståelig at vi ikke kan hjelpe flere, spesielt fra kriser som ofte blir glemt, sier Wenneberg.

– Norge må nå vise at vi tar vårt internasjonale ansvar på alvor ved å ta imot 5000 kvoteflyktninger. Dette handler om menneskeverd og solidaritet, og det er på tide at Norge tar sin del av ansvaret.

Om oss

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon. Vi er en medlemsorganisasjon, og våre strategiske områder er rettferdig fordeling av makt og ressurser og vern om liv og helse. Vi jobber innenfor hovedområdene internasjonalt utviklingssamarbeid, humanitær nedrustning, redningstjeneste og flyktning og integrering. Norsk Folkehjelp har 2200 ansatte i mer 35 land.

Kortsiktig å kutte til fred, forsoning og sivilsamfunn7.10.2024 12:09:24 CEST | Pressemelding

Et rekordhøyt antall mennesker er rammet av krig og konflikt, og demokrati og menneskerettigheter er under press. – Det er ekstremt kortsiktig at regjeringen kutter i budsjettet for fred og forsoning, menneskerettigheter og sivilsamfunn når krig og urett øker og respekten for folks grunnleggende menneskerettigheter utfordres daglig. En fredligere verden er en garanti for alles sikkerhet, sier Raymond Johansen, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.