Reagerer på bistandsbudsjettet: – Kler Norge dårlig

– Kutt i langsiktig utvikling er feil medisin og kler Norge dårlig, sier Kaj-Martin Georgsen i CARE Norge.

Kaj Martin Georgsen, generalsekretær i CARE Norge.
Kaj Martin Georgsen, generalsekretær i CARE Norge. Ylva Berge/CARE Norge CARE Norge

– Regjeringen foreslår kutt i støtte til sivilsamfunn, og kutt i regionsbevilgninger til Afghanistan og Afrika. Dette er et budsjett som anerkjenner humanitære utfordringer, men som ikke vier nok oppmerksomhet til det langsiktige arbeidet for å bekjempe fattigdom, sier Kaj-Martin Georgsen, generalsekretær i utviklings- og nødhjelpsorganisasjonen CARE Norge.

Blant annet legger regjeringen opp til å kutte støtten til internsjonalt sivilsamfunn.

– Kutt i langsiktig utvikling er feil medisin og kler Norge dårlig, som har fått ekstraordinære inntekter som følge av urolighetene i verden. Spesielt burde det vært en sterkere satsing på likestilling i en tid med sterke motkrefter, politisk og finansielt, som bekjemper sentrale rettigheter for jenter og kvinner, sier Georgsen.

Om CARE