Første med nytt dashbord
Alle nye Scania vil få nye, digitale dashbord med to skjermer. Nå har de første bilene med det nye dashbordene kommet til Norge.
Sesamm 7 er betegnelsen på Scanias nye dashbord som også omtales som Smart dash. Med dette dashbordet får sjåførene en ny hverdag, som også skal gi bedre sikkerhet i møtet med myke trafikanter.
- Nye lastebiler vil kreve enda mere datakraft i årene som kommer. Samtidig kommer nye EU-krav til datasikkerhet og kommunikasjon, sier Øyvind Øverby, produktsjef i Norsk Scania.
Det er EUs General Safety Regulation (GSR) og nye, strengere krav til cybersikkerhet som ligger bak oppdateringen. Dette innføres med virkning fra 7. juli i år, med en overgangsordning for biler som er bestilt før de nye kravene trer i kraft.
Store flater
Største synlige forskjell for Scania-kundene blir to nye skjermer. Dagens instrumentpanel med faste posisjoner og utforming erstattes av én ny skjerm som fyller hele bredden der Scania-sjåførene er vant til å finne speedometer og turteller.
Til høyre for førerplassen er det enda større forandringer. Der erstattes dagens infotainmentsystem med en helt ny informasjons- og funksjonsskjerm. De nye multifunksjonsskjermene vil komme i to størrelser - 10,1 og 12,9 tommer.
Mange muligheter
Med de nye multifunksjonsskjermene åpner det seg en helt ny verden av muligheter. Mange av funksjonsknappene som tidligere har sittet på dashbordet, blir nå flyttet inn i de nye skjermene.
Scania har lagt mye arbeid i å lage de nye løsningene brukervennlige. Derfor vil det også bli mulig å sette sammen de funksjonene man bruker mest til en Favoritt-skjerm.
De mest brukte funksjonene som lydvolum, temperatur- og klimajustering sammen med interiørlys vil fortsatt være tilgjengelig på en fysisk knapperekke under informasjonsskjermen. Kjørekritiske funksjoner, som sperre og lastoverføring, vil forbli på fysiske knapper slik kundene kjenner dem.
Mer kapasitet
Ny dataplattform åpner muligheten for å fjerndiagnostisere feil på bilen. Programvareoppdateringer kan også gjennomføres uten at lastebilen må inn til verksted.
Kommunikasjonen mot Scanias skyservere vil gå på 5G-nettet, mens internkommunikasjonen i bilen vil være en blanding av CAN-nettverk og Ethernet.
Kartdata er en av funksjonene som automatisk vil bli oppdatert i fremtiden. Både endringer av veier og fartsgrenser blir en del av oppdateringene.
- En av de store fordelene med innføringen av Sesamm 7 blir feilretting og videreutvikling av nye funksjoner og tjenester. Det blir enklere ved å oppgradere programvaren enn å måtte bytte fysiske komponenter, sier Øverby.
Innføres gradvis
De første lastebilene med de nye digitale dashbordene kom til Norge i midten av mai og er sendt direkte til påbyggere. Scanias nye 13-liters gassmotorer (se egen artikkel) er den første motorserien som utelukkende vil leveres med nye Sesamm 7. De batterielektriske lastebilene vil få dashbordet fra og med november i år.
Gir mer sikkerhet
De nye GSR-kravene består av totalt 11 konkrete krav hvor de to siste skal innføres i 2029. I sommer er det åtte nye krav som innføres samtidig. Mange av funksjonene og kravene er allerede vanlig på nye personbiler.
Noe av det viktigste er nye sensorer i front av lastebilene. Sammen med sensorer på forskjermene skal det være enklere for sjåføren å oppdage myke trafikanter. Det kommer også krav om ryggekamera.
Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Om Norsk Scania
Norsk Scania er i dag Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2023 solgte selskapet transportløsninger for 7 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land, noe som gir grenseløse muligheter i en spennende bransje.
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
- Vi får alltid hjelp9.12.2024 14:54:43 CET | Pressemelding
OTTA: - Servicen vi får her på Scania Otta, er upåklagelig, sier Rune Sletten. Han startet Dovre Bud & Vare som han nå driver sammen med broren Kim.
Første elektriske skolebil6.12.2024 13:04:53 CET | Pressemelding
NOTODDEN: Elevene ved Notodden videregående skole i Telemark er de første yrkessjåfør-elevene i Norge som skal få opplæring med siste generasjon elektriske lastebiler. Fylkesordføreren var førstemann som fikk være med på prøvetur.
Felipe kom fra Chile til Skien5.12.2024 10:23:34 CET | Pressemelding
SKIEN: “Alle har et søskenbarn på Gjøvik” heter det i en gammel sang. Felipe fra Chile hadde en tante i Skien. Det ble det mekanikerjobb i Scania av.
Scania Touring LBG/LNG vinner Sustainable Bus Award 20257.11.2024 14:42:55 CET | Pressemelding
Scania er glad for å ha mottatt prisen Sustainable Bus Award 2025 for Scania Touring LBG/LNG. Prisen anerkjenner Scanias forpliktelse for en grønnere fremtid innen persontransport.
Scania introduserer enhetlige servicetjenester over hele Europa26.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
- Denne lanseringen kommer på et tidspunkt da vi ser at kundene våre vokser i størrelse og driver virksomhet med oss i flere land samtidig, sier Mikael Blom, produktsjef hos Scania CV. Kjøretøy brukes oftere på tvers av landegrensene, og flåtene blir større. Med Services 360 blir Scania den første leverandøren som kan tilby flåteeiere en enkel måte å få tilgang til og kjøpe nøyaktig de samme serviceløsningene over hele Europa. Tjenestenavn, innhold og deres vilkår og betingelser har tradisjonelt vært nasjonalt anliggende, i beste fall, i transportbransjen. Scania forbedrer nå kundeopplevelsen ved å introdusere modulerte, komplette løsninger der kundene setter innholdsnivået i dialog med Scania. Deretter vil alle Scania-kunder vite nøyaktig hva de kan forvente – og det samme vil hele servicenettverket. – Fra nå av kan europeiske flåteeiere stole på at uansett hvor de går på kontinentet, vil de få full anerkjennelse og hjelp for sin komplette serviceløsning, sier Blom. Services 360 gir e
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom