All time high

Widerøe satte ny passasjerrekord i september. Kabinfaktoren økte til 73,5 prosent med nesten 360.000 passasjerer. Rekrutteringen av nye piloter skyter fart, samtidig med at erfarne styrmenn trenes og trer inn i nye roller som kapteiner. Den positive trenden gir også utslag i rekordmange nyutdannede kabinansatte.

September ble nok en historisk måned for Widerøe. Aldri før i løpet av selskapets 90 år lange historie, har så mange passasjerer flydd med flyselskapet på én enkelt måned. Med en reduksjon av kapasitet på seks prosent mot forrige måned, og knappe tre prosents økning sammenlignet med samme periode i fjor, endte det totale antall passasjerer for september måned på 356.259 passasjerer. Det betyr en passasjerøkning på 17 (!) prosent. Til tross for kun en marginal økning av produksjonen mot fjoråret utgjorde kabinfaktoren totalt 73,5 prosent. En økning av fyllingsgraden på flyene på 6,7 prosentpoeng mot september 2023. Produksjonen målt i ASK er opp 3 prosent.

- Vi er svært tilfredse med september måned, sier kommersiell direktør i Widerøe Christian Skaug. At vi lykkes å føre pilene videre oppover muliggjør økning på etterspurte ruter. Vi produserer litt mer enn fjoråret samtidig som vi lykkes med å fylle flyene vesentlig bedre. Det er gledelig, forsetter han. Når vi nå også bruker høsten og vinteren på å ruste opp besetningskorpset, håper vi å kunne fortsette den positive trenden. Vi har allerede planlagt neste sommer og gjør oss klare til tidenes sommersesong, avslutter han.

Sommerprogrammet 2025 er lagt ut for salg med en offensiv kapasitetsøkning på flere kommersielle ruteområder og flaskehalser på anbudsruter. I tillegg til de nylig varslede nye rutene mellom Tromsø og henholdsvis Leknes og Svolvær, samt direkteruten mellom Oslo og Brønnøysund fra neste år, blir det flere avganger på flere populære ruter. Mellom Bergen og Stavanger øker vi kapasiteten allerede fra vinteren av, fra seks til ni daglige avganger. Bergen-Trondheim øker vi fra seks til syv daglige avganger. Ytterligere frekvensøkninger innføres mellom Bergen og Kristiansund, Færøyene og Gøteborg. Satsingen i nord fortsetter på samme måte med flere avganger mellom Tromsø og Hammerfest, Alta, Trondheim og Bodø. Med sommerprogrammet introduserer Widerøe også sitt 78-seters fly, Dash 8 Q400, mellom Tromsø og Kirkenes. Dermed øker tilgangen til ledige flyseter sammenlignet med dagens 39-seters fly på ruten.

Med ambisjonene fra sommerprogrammet av er det et stort behov for flere kabinansatte og piloter. Et rekordstort kull av nyutdannede kabinansatte er i disse dager ute og gjennomfører sin avsluttende trening. Vi gleder oss til påfyll av flinke, nye kabinansatte på våre baser rundt om i landet. De fleste får arbeidsdager om bord Q400-maskinen, men noen skal også ut og fly med aleneansvar i kabinen på selskapet minste fly. Blant pilotene er det rekordmange som etter mange år som styrmenn, nå trenes til opprykk som kaptein i Widerøe. Det er stort fokus på intervjuer og utvelgelse av nye piloter samt kursing av nyansatte styrmenn denne høsten.

Widerøe er Norges eldste flyselskap med over 3500 engasjerte medarbeidere. Widerøe består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.

Widerøe AS er et heleid datterselskap i Norwegiankonsernet.

God trend og ønsker oppfylt5.9.2024 08:03:07 CEST | Pressemelding

Widerøe forsetter å fylle flyene bedre enn fjoråret. Kabinfaktoren for august endte på 76,5 prosent. Opp nesten fire prosentpoeng fra samme måned i 2023. Fyllingsgraden på kortbanenettet ble tilsvarende som forrige måned, med 64 prosent. Totalt fløy Widerøe 340.995 passasjerer i august måned. Det er mer enn åtte prosent flere passasjerer enn samme periode i fjor. Widerøe gjenåpner ruten med daglige avganger mellom Tromsø og Leknes fra april 2025 og gleder seg over å kunne legge frem en forbedret rutestruktur på Andenes og Evenes.

Widerøe surfer videre inn i fellesferien4.7.2024 08:05:19 CEST | Pressemelding

Med vind i seilene viser månedstallene nok en gang positiv utvikling. Seks prosent lavere kapasitet sammenlignet med fjoråret, men samtidig fire prosent kapasitetsøkning fra mai 2024. Juni endte med en kabinfaktor på 77 prosent totalt og salget av sommerferiebilletter har vært god i ukene inn mot juli. På anbudsrutene fortsetter passasjerveksten som følge av halverte makspriser, og juni endte opp med en økning på 22 prosent mot fjoråret. Anbuds-produksjonen har vokst med 16 prosent, og kabinfaktoren har økt med fem prosentpoeng til 66 prosent.