Norsk Tjenestemannslag (NTL)

NTL ønsker økt totalberedskap og mer penger til forskning i statsbudsjettet

Norsk Tjenestemannslag (NTL) er bekymret for at den brede totalberedskapen og forskning nedprioriteres til fordel for styrking av forsvar i statsbudsjettet.

NTLs forbundsleder Kjersti Barsok står ved en vegg, kledd i en mørk kjole.
Kjersti Barsok, forbundsleder i Norsk Tjenestemannslag (NTL). Adrian Nielsen / NTL Fri bruk mot kreditering

Som et av de største fagforbundene i Forsvaret, erkjenner NTL at Forsvaret må styrkes, noe regjeringen har understreket i langtidsplanen. Forbundet er likevel bekymret for totalberedskapen, selve bredden i virksomhetene som utgjør beredskapskjeden vår. Robust totalberedskap krever at også NAV, Politiet, domstolene, NVE, DSB, Statens Vegvesen, Kystverket, FHI og andre forskningsinstitutter sikres gode rammebetingelser.

– Solberg-regjeringens ostehøvelkutt fram til 2021 har hatt en langvarig og negativ effekt, og situasjonen er fortsatt krevende. Dette etterslepet er det på tide at regjeringen retter opp, sier Kjersti Barsok, forbundsleder i NTL.

NTL mener bevilgningene til forskningsinstituttene må styrkes. Forskningsinstituttene har for tiden store utfordringer. De mindre instituttene er spesielt sårbare, men også de store opplever tidene som vanskelige.

De lave grunnbevilgningene gjør forskningsinstituttene mer sårbare for svingninger i markedet og kan være negativ for evnen til å jobbe langsiktig. Flere av forskningsinstituttenes internasjonale konkurrenter har en grunnfinansiering som er tre til fem ganger høyere (30-50 prosent, mot om lag 8-12 prosent i Norge). I tillegg går en betydelig del av ressursene i sektoren med til å skrive tilbud og søknader, noe som gir mindre forskning for pengene.

– Det er urolige tider, og vi merker at det stilles ekstra høye krav til samfunnsoppdraget medlemmene våre utfører. Budsjettet for 2025 må ta høyde for dette. En styrket offentlig sektor betyr trygghet for folk i hele landet. Vi trenger mer, ikke mindre kunnskap om verden rundt oss, sier Barsok.

Styrking av forskningsinstituttene er spesielt viktig dersom vi skal klare å begrense de verste konsekvensene av klimakrisa.

– I en tid hvor utfordringene står i kø, kan det sikkert friste å kutte i budsjetter som oppleves som luksus. Jeg vil minne om at forskning ikke er en luksus, men en nødvendighet for bærekraft, beredskap og overlevelse, sier Barsok.

I den nylig fremlagte arbeidsmarkedsmeldingen varslet regjeringen at Arbeids- og velferdsetaten bør utføre flere tiltak i egenregi. NTL har lenge jobbet for at NAV skal få utføre flere av arbeidsmarkedstiltakene selv. En nylig gjennomgang av effektene av arbeidsmarkedstiltak viser at oppfølging i egenregi er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt enn oppfølging NAV kjøper av andre.

– Vi er positive til at arbeidsministeren varsler en styrking av arbeidsmarkedstiltakene allerede før budsjettet legges fram, men vi forventer at en større andel av denne styrkingen går til egenregi, sier Barsok.

Oda GrønbekkKommunikasjonsrådgiverNorsk Tjenestemannslag

Pressekontakt.

Tel:92421215og@ntl.no

Om NTL

• NTL er et fagforbund for ansatte i staten og i virksomheter med offentlig tilknytning. Veldig mange av NTLs medlemmer løser samfunnsoppdrag.

• NTL er tilsluttet LO og har 57.000 medlemmer. Forbundet er delt inn i organisasjonsledd etter sektor, virksomhet og fagområde, altså ikke primært etter geografi.

• NTL er et sterkt faglig fellesskap som jobber for bedre arbeidsvilkår, lønn og pensjon, en tydeligere miljøpolitikk, digitalisering i offentlig egenregi og mot privatisering av offentlige tjenester.

Følg pressemeldinger fra Norsk Tjenestemannslag (NTL)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Tjenestemannslag (NTL) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Tjenestemannslag (NTL)