Skadeforebyggende forum

Mobil utstilling til Halden: "Den trygge boligen"

Fra 8. til 10. oktober inviterer Halden kommune og Skadeforebyggende forum til utstillingen "Den trygge boligen" i Caskosalen på Skofabrikken. Målet er å vise hvordan man med enkle grep kan forebygge fall, brann og andre ulykker i hjemmet.

Solveig Bruun (94) var tilstede på Den trygge boligen i Harstad og synes det var "alle tiders". (Foto: Skafor)

Offisiell åpning

Utstillingen åpner offisielt tirsdag 8. oktober kl. 11.30.

Kommunedirektør Roar Vevelstad og daglig leder i Skadeforebyggende forum, Eva Vaagland, skal åpne boligen. Både åpningen og utstillingen i sin helhet er åpen for alle som er interesserte, også media.

Gyllen mulighet

Den trygge boligen er en utstilling med kulisser som forestiller en leilighet. Her kan man gå gjennom stue, kjøkken, bad, soverom og gang, og få konkrete løsninger og tips til hvordan man selv, eller ved hjelp av andre, kan redusere risikoen for ulykker og skader.

Det er Ressursgruppen for skadeforebygging i kommunen som er initiativtakere for utstillingen.

-Å kunne bo i eget hjem gir en følelse av selvstendighet, verdighet og trygghet, og det ønsker vi at alle skal ha lengst mulig, sier Gun Kleve, spesialrådgiver og leder av ressursgruppen.

-Dette initiativet er en gyllen mulighet til å lære mer om hvordan vi kan sikre hjemmene for oss selv og våre kjære, sier Kleve.

Trygt lokalsamfunn

Halden ble i 2022 sertifisert som et Trygt lokalsamfunn (TL) av organisasjonen Skadeforebyggende forum (Skafor). Å være et Trygt lokalsamfunn vil si at kommunen har forpliktet seg til å jobbe systematisk og tverrsektorielt med å forebygge skader og ulykker.

Som et ledd i det å være et Trygt lokalsamfunn gjør kommunen mange tiltak. Tidligere i år ble to seniorkonferanser i Byparken og Halden Arena arrangert, og nå utvides innsatsen med denne utstillingen.

Tester nytt konsept

Halden er blant de første kommunene til å teste "Den trygge boligen," som er utviklet av Skadeforebyggende forum med støtte fra Stiftelsen Dam.

Kulissene er utformet med fakta og forebyggingstips direkte på veggene, og gir en visuell og interaktiv opplevelse av hvordan hjemmet kan gjøres tryggere.

-Vi er glade for å teste denne mobile utstillingen i Halden, og få nyttige tilbakemeldinger. Fremover håper vi den vil være et verdifullt verktøy for å spre kunnskap om eldresikkerhet. Vi ønsker at flere kommuner skal kunne låne disse kulissene i fremtiden og dermed bidra til at eldre kan bo trygt hjemme lenge, sier Eva Vaagland, daglig leder i Skafor.

Fall og brann er blant de vanligste ulykkene blant eldre. Med enkle tiltak som å fjerne løse tepper, installere røykvarslere og sørge for god belysning kan risikoen reduseres betydelig.

-En trygg bolig bidrar ikke bare til å redusere risikoen for skader, men også til at eldre kan leve selvstendige og gode liv i mange år fremover, avslutter Kleve.

Praktisk informasjon

Sted: Caskosalen, Skofabrikken, Halden

Dato: 8. - 10. oktober 2024

Åpningstider: Tirsdag og onsdag kl. 10-15.30, torsdag kl. 10-18

Offisiell åpning: 8. oktober kl. 11.30

Det vil til enhver tid være fagpersonell til stede i leiligheten som kan vise besøkende rundt og svare på spørsmål.

Bilder

Halden kommune ble sertifisert som et Trygt lokalsamfunn i 2022. Her ser man rådgiver Gun Kleve peke på Trygge lokalsamfunnsskiltet under en byvandring med andre kommuner på besøk. (Foto: Skafor)
Last ned bilde
Vi skal bo hjemme lenger, og da er det viktig å være trygg i egen bolig. Her er fire spreke damer på besøk i Den Trygge boligen Harstad i september. (Foto: Skafor)
Last ned bilde
Her er baderommet i Den trygge boligen slik det var utstilt i Harstad. Her ser man både toalettforhøyer, dusjstol, anti-glimatte og gripestang som kan bidra til å gjøre det litt tryggere hjemme. (Foto: Skafor)
Last ned bilde
Slik kan et soverom i utstillingen se ut. (Foto: Skafor)
Last ned bilde
En liten detalj på stueveggen (Foto: Skafor)

Lenker

Katten har ni liv, det har dessverre ikke vi. Skafor arbeider derfor aktivt for å forebygge ulykker.

Skadeforebyggende forum (Skafor) er en ideell medlemsorganisasjon. Vårt oppdrag er å formidle kunnskap om skader, ulykker og forebygging, og motivere til innsats. Vi samarbeider med kommuner, organisasjoner, myndigheter og næringsliv over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Skadeforebyggende forum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skadeforebyggende forum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skadeforebyggende forum