BKLF

Støtt opp om den norske bakeren!

16. oktober feires verdens brøddag over hele verden, men hvorfor skal vi bry oss om brød?  Norske brød er både klimavennlige, bærekraftige og næringsrike. Og de har en særlig plass i norsk kosthold og kulturtradisjon. Det skal vi takke den  lokale, norske bakeren for.

Ingrid Knutsen og Philip Therkildsen tok hver sin kategoripris under Nordic Bakery Cup 2024 BKLF BKLF

Bakeriene spiller en svært viktig roller i det norske samfunnet. Bakere i Norge har en lang historie og tradisjon for brødbaking, og bidrar til å opprettholde og videreføre kulturarven knyttet til norsk bakst og matkultur. Mange norske bakere er små lokale bedrifter som spiller en viktig rolle i lokalsamfunnet. De skaper arbeidsplasser, bidrar til lokaløkonomien og er ofte sentrale aktører i bygde- og grendelag.

Norske bakere har høy kompetanse og kunnskap om ingredienser, teknikker og håndverk knyttet til brødbaking og bakst. De produserer produkter av høy kvalitet og er ofte dedikerte til å bevare tradisjonelle metoder og oppskrifter. Flere norske bakere fokuserer på bærekraftig produksjon og bruker lokale og økologiske råvarer for å redusere miljøpåvirkningen av produksjonen.

Norske bakere spiller en rolle i å fremme sunne og næringsrike matvaner blant befolkningen ved å tilby et variert utvalg av grove og sunne brødprodukter. Dette kan bidra til å redusere forekomsten av kostrelaterte sykdommer som overvekt, diabetes og hjerte- og karsykdommer.

Brød til folket

Brød har hatt en stor historisk betydning i ulike kulturer og samfunn opp gjennom tidene og har vært en grunnleggende del av menneskets kosthold i tusenvis av år. Brød er en viktig kilde til næring og energi for mennesker over hele verden. Brød har også hatt en politisk betydning i ulike perioder av historien og et symbol på velstand og makt, for eksempel ble brød brukt som et symbol på fransk revolusjon og den russiske revolusjon. Men brød har også en hatt en sosial betydning som et symbol på fellesskap og samhold i mange samfunn.

Bærekraftige brød

Brød er en svært klimavennlig matvare. Produksjonen av brød har generelt sett lavere utslipp av klimagasser sammenlignet med produksjonen av kjøtt og meieriprodukter. Produksjon av brød krever mindre energi og ressurser, og genererer dermed mindre CO2-utslipp. Produksjon av brød krever mindre arealbruk sammenlignet med produksjon av kjøtt og meieriprodukter. Dette bidrar til å redusere presset på jordbruksarealer og bevare natur og skog. Produksjon av brød krever generelt mindre vannforbruk sammenlignet med produksjon av kjøtt og meieriprodukter. Dette bidrar til å redusere belastningen på vannressurser og bevare vannkvaliteten. Brødproduksjon resulterer generelt i mindre avfall sammenlignet med produksjon av kjøtt og meieriprodukter. Dette bidrar til å redusere mengden avfall som må håndteres og resirkuleres. Brød er en plantebaserte matvarer, noe som betyr at de ikke bidrar til den negative miljøpåvirkningen knyttet til dyrehold og animalske produkter.

Hvorfor skal vi spise brød?

Det er flere grunner til at det er bra å spise brød. Brød er en god kilde til karbohydrater, som er kroppens viktigste energikilde. Karbohydrater gir rask og effektiv energi til kroppen, spesielt viktig for fysisk aktivitet og daglige aktiviteter. Brød laget av fullkorn eller grove kornprodukter er en god kilde til kostfiber, som er viktig for fordøyelsen, metthetsfølelse og generell helse. Fiber bidrar til å regulere fordøyelsen, forebygge forstoppelse og redusere risikoen for tarmkreft. Brød inneholder også viktige næringsstoffer som B-vitaminer, jern, magnesium og sink. Disse næringsstoffene er essensielle for kroppens normale funksjon, inkludert energiomsetning, oksygentransport og immunforsvaret. Brød har lavt fettinnhold, noe som gjør dem til et sunt valg for de som ønsker å redusere inntaket av mettet fett og kolesterol. Brød er en allsidig matvare som kan brukes til mange forskjellige retter og måltider. Det kan brukes som base for smørbrød, toast, supper, salater og mye mer. Brød er ofte en rimelig og lett tilgjengelig matvare, som gjør det enkelt å inkludere i kostholdet uavhengig av økonomiske eller geografiske begrensninger. Det er imidlertid viktig å velge brød laget av fullkorn eller grove kornprodukter for å få mest mulig helsefordeler.

Norge – en stolt brødnasjon

Norge er å betrakte som en brødnasjon. Vi har et klima og landskap som egner seg godt for dyrking av korn, spesielt hvete og bygg. Dette har gjort det mulig å produsere og bake brød av høy kvalitet med lokale råvarer. Norge har lange tradisjoner for brødbaking, med eldgamle oppskrifter og teknikker som har blitt videreført gjennom generasjoner. Brød har vært en viktig del av norsk kosthold og kultur i mange år. Det finnes et bredt utvalg av brødtyper, inkludert rugbrød, grovbrød, flatbrød, rundstykker og flere andre varianter. Denne mangfoldigheten gjenspeiler landets kulturelle og geografiske forskjeller. Norske forbrukere har generelt en sunn og bevisst tilnærming til kosthold, og etterspørselen etter sunne og næringsrike brødprodukter har økt de siste årene. Dette har ført til et bredt utvalg av sunne og grove brød på markedet. Brød har vært en praktisk og enkel matvare å ta med seg på turer og utflukter i naturen. Norske hyttekulturer og friluftslivstradisjoner har bidratt til populariteten til brød som et praktisk og nærende alternativ.

Alt i alt har Norge utviklet seg til å bli en brødnasjon på grunn av landets lange tradisjoner for brødbaking, tilgangen på lokale råvarer, mangfoldet av brødtyper og den økende etterspørselen etter sunne og næringsrike brødprodukter. Den norske bakeren en viktig rolle i samfunnet ved å tilby næringsrik mat av høy kvalitet, opprettholde kultur og tradisjon, styrke lokalsamfunnet og bidra til bærekraftig matproduksjon og folkehelse.

Støtt derfor opp om den norske bakeren!

Gunnar Bakke, direktør

Baker- og Konditorbransjens landsforening

BKLF AS
Bilde fra overrekkelsen av håndverksbakeri-merket til Rosenborg Bakeri
Rosenborg Bakeri i Trondheim ble 9. oktober sertifisert håndverksbakeri.
BKLF BKLF

Om BKLF

Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) er en bransjeforening for bakeri og konditori i Norge. Organisasjonen har i over 120 år vært en pådriver for å fremme baker- og konditorfaget og virksomhetenes interesse. Både bedriftsmedlemmer og personlige medlemmer med svennebrev kan være medlem av organisasjonen.

Følg pressemeldinger fra BKLF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BKLF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BKLF

Rett melpris, kunnskapsheving og forskning løser korn-koden!2.9.2024 12:49:07 CEST | Debattinnlegg

Politisk redaktør i Nationen Anne Ekornholmen lurer på i sin kommentar 7.august 2024 hva som skal til for å knekke korn-koden på norsk mel. Hennes anbefaling er at bakere skal overbevises om at norsk matmel har den nødvendige kvalitet, men det er vel noe bakerne allerede vet. Det egentlige svaret for å knekke korn-koden er at møllene må tilby bakerne en melpris på norsk mel som kan konkurrere med importert mel, og i tillegg må bakeriene tilføres mer midler til kunnskapsheving, for å øke sin kompetanse til å bake med norsk mel.