Alstad blir ny markedsdirektør i Optimera
Optimera henter nok en toppleder fra egne rekker når May-Nina Alstad tiltrer som ny Markedsdirektør.

Alstad kommer fra stillingen som Konseptdirektør Proff og blir nå en del av Optimeras ledergruppe.
-Jeg er stolt over at vi nok en gang har funnet en kandidat fra egne rekker til en rolle i ledergruppen. Det viser at det gror godt i selskapet og vi klarer å utvikle dyktige folk internt, sier administrerende direktør i Optimera, Erik Tønnesen.
Alstad har vært i Optimera i to år. Tidligere har hun hatt fremtredende roller i TESS og SSP Nordic. Hun er utdannet sivilmarkedsfører. I Optimera har hun bidratt til at selskapet har tatt markedsandeler i et tøft proffmarked de siste par årene. I tillegg har hun vært sentral i utviklingen av spesialistkjeden Montasjeutstyr, som også har hatt solid vekst.
-May-Nina besitter de kvalitetene vi så etter i rollen som Markedsdirektør. Hun er faglig sterk, har stor gjennomføringskraft og kan vise til gode resultater. Hennes strategiske tilnærming vil føre til at vi befester vår posisjon som Norges ledende distributør av byggevarer, og bidra til at vi tar ytterligere markedsandeler, sier Tønnesen.
Markedsavdelingen i Optimera består av avdelinger for proff, forbruker og e-commerce. Alstad tiltrådte stillingen allerede 1. oktober, og ser frem til å bygge videre på fundamentet som er på plass.
- Jeg er veldig stolt over å ha fått tilliten til å lede markedsavdelingen hos Norges ledende byggevareaktør. For å styrke selskapets digitale posisjon har vi i 2024 fått ny nettsideplattform både for Montér og proffen med Min Optimera. Vi har tatt kundeklubben til et nytt nivå, samt fått på plass Marketing Automation som et verktøy. Det er viktige strategiske satsningsområder for å digitalisere hele bransjen. Utgangspunktet er sterkt og dette må være drømmejobben til enhver markedsfører. Jeg gleder meg til å jobbe tett med teamet og sikre videre kommersiell vekst for selskapet, sier Alstad.
Nøkkelord
Lenker
Om Optimera
Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 200 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 15 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Woodfab, Optimera Logistikk, Optimera Handel, RenCon og Igland Garasjen. Optimera er en del av Saint-Gobain Distribution Norway som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.
Følg pressemeldinger fra Optimera
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Optimera på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Optimera
Optimera bygger nytt distribusjonslager for Østlandet – deres hittil største i Norge13.11.2025 08:00:34 CET | Pressemelding
Optimera har nå inngått avtale om bygging av byggevareaktørens hittil største logistikkanlegg for byggevarer i Norge. Det toppmoderne distribusjonslageret for Østlandet i Drøbak får en svært sentral beliggenhet, og vil bidra til å gjøre Optimeras logistikk enda mer effektiv og bærekraftig fremover.
Skal hjelpe kundene med å spare millioner de neste årene16.10.2025 08:30:51 CEST | Pressemelding
Byggmestere kan spare flere hundre tusen kroner i lønnskostnader og kutte byggetiden i to på ett helt vanlig eneboligprosjekt – uten å ansette flere. Effektiv logistikk og smarte verktøy gir færre avbrudd og bedre flyt på byggeplassen. Det vil gi store gevinster for den enkelte byggmester, samt effektivitetsbesparelser på flere titalls milliarder for norsk boligbygging de neste årene.
Markant økning i netthandelen av byggevarer13.10.2025 09:54:32 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av første halvår i år økte antall brukere av Norges største netthandelsløsning for byggevarer, MinOptimera, med hele 26 prosent.
Optimera Montér styrker seg i privatmarkedet med ny konseptdirektør3.9.2025 08:14:55 CEST | Pressemelding
Optimera Montér ansetter Allan Ingwersen som ny konseptdirektør for privatmarkedet. Med lang erfaring fra både XXL og Elkjøp skal han styrke kundeopplevelsen og løfte Montérs digitale satsing på kundeklubb og butikkonsepter.
Nordmenn prioriterer pene hager: Kraftig vekst i salg av hagemaskiner16.6.2025 07:47:39 CEST | Pressemelding
Etter en kraftig vekst i fjor, har salget av hagemaskiner hos Norges største byggevarekjede, Montér, bare fortsatt å øke i årets vårsesong. Koronaperioden, en økt hageinteresse og bedre batterier er blant grunnene til at vi bruker stadig mer penger på å holde hage og uterom pent og ryddig.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom