Alstad blir ny markedsdirektør i Optimera

Optimera henter nok en toppleder fra egne rekker når May-Nina Alstad tiltrer som ny Markedsdirektør.

May-Nina Alstad
May-Nina Alstad Optimera

Alstad kommer fra stillingen som Konseptdirektør Proff og blir nå en del av Optimeras ledergruppe.

-Jeg er stolt over at vi nok en gang har funnet en kandidat fra egne rekker til en rolle i ledergruppen. Det viser at det gror godt i selskapet og vi klarer å utvikle dyktige folk internt, sier administrerende direktør i Optimera, Erik Tønnesen.

Alstad har vært i Optimera i to år. Tidligere har hun hatt fremtredende roller i TESS og SSP Nordic. Hun er utdannet sivilmarkedsfører. I Optimera har hun bidratt til at selskapet har tatt markedsandeler i et tøft proffmarked de siste par årene.  I tillegg har hun vært sentral i utviklingen av spesialistkjeden Montasjeutstyr, som også har hatt solid vekst.

-May-Nina besitter de kvalitetene vi så etter i rollen som Markedsdirektør. Hun er faglig sterk, har stor gjennomføringskraft og kan vise til gode resultater. Hennes strategiske tilnærming vil føre til at vi befester vår posisjon som Norges ledende distributør av byggevarer, og bidra til at vi tar ytterligere markedsandeler, sier Tønnesen.

Markedsavdelingen i Optimera består av avdelinger for proff, forbruker og e-commerce. Alstad tiltrådte stillingen allerede 1. oktober, og ser frem til å bygge videre på fundamentet som er på plass.

- Jeg er veldig stolt over å ha fått tilliten til å lede markedsavdelingen hos Norges ledende byggevareaktør. For å styrke selskapets digitale posisjon har vi i 2024 fått ny nettsideplattform både for Montér og proffen med Min Optimera. Vi har tatt kundeklubben til et nytt nivå, samt fått på plass Marketing Automation som et verktøy.  Det er viktige strategiske satsningsområder for å digitalisere hele bransjen. Utgangspunktet er sterkt og dette må være drømmejobben til enhver markedsfører. Jeg gleder meg til å jobbe tett med teamet og sikre videre kommersiell vekst for selskapet, sier Alstad.

Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 200 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 15 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Woodfab, Optimera Logistikk, Optimera Handel, RenCon og Igland Garasjen. Optimera er en del av Saint-Gobain Distribution Norway som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.