Nordmenn prioriterer pene hager: Kraftig vekst i salg av hagemaskiner
Etter en kraftig vekst i fjor, har salget av hagemaskiner hos Norges største byggevarekjede, Montér, bare fortsatt å øke i årets vårsesong. Koronaperioden, en økt hageinteresse og bedre batterier er blant grunnene til at vi bruker stadig mer penger på å holde hage og uterom pent og ryddig.

Bare i mars og april økte salget av hagemaskiner og uterom hos Montér med hele 10 prosent. I fjor økte også kategorien i samme periode – da med over 15 prosent.
– Det er særlig gresstrimmere, hekksakser og gressklippere på batteri som trekker opp. Salget av gresstrimmere mer enn doblet seg i mars og april. Vi nordmenn er opptatt av å holde det pent rundt oss, og prioriterer dette. Uterommet blir i stadig større grad en videreføring av dette, sier produktsjef for sesongvarer hos Montér-eier, Optimera, Therese Sputneset.
90 prosent av hagemaskinene går på batteri
Så langt i vårsesongen* er 90 prosent av hagemaskinsalget gjennom Montérs 150 byggevarehus i Norge og resten av Optimera-systemet batteridrevne maskiner. Det er en reell vekst på 10 prosent. Maskiner med ledning eller bensin er mindre populære. Klassikere som den manuelle gressklipperen er også i ferd med å forsvinne helt.
– Bedre batteriteknologi og et ønske om stillegående utstyr som kan brukes på søndager uten å forstyrre naboene, har gjort batteridrevne hagemaskiner til det naturlige førstevalget. Kundene ønsker seg også effektive, automatiserte løsninger – redskaper som i stor grad «gjør jobben selv». Den manuelle gressklipperen tilhører nok fortiden, sier Sputneset.
Koronaperiode og hageinfluensere
Ifølge Optimeras produktsjef skyldes også trolig den kraftige økningen i hagemaskiner at svært mange nordmenn brukte mer tid og penger på hagen og uterommet i koronaperioden.
– I tillegg ser vi en klar økning i interessen for hage på sosiale medier, med influensere som gir tips om alt fra plenpleie til beskjæring. Dette bidrar til økt engasjement og kunnskap, og salget av hagemaskiner er en naturlig følge av dette, sier hun.
Kompostkvern – årets trend: Bra for miljøet og for plantene
I mars og april mer enn doblet salget av gresstrimmere seg hos Montér. I fjor økte det også med 20 prosent. Hekksaksesalget har gått opp med hele 65 prosent de siste to årene, mens robotklippere og elektriske gressklippere også har hatt en salgsøkning på 20 prosent.
– Det kommer også stadig nye maskiner – alt fra batteridrevne frøspredere til flisrensere. I år, som i fjor, er det spesielt kompostkverner som har hatt den kraftigste økningen, på over 90 prosent. Dette er et genialt hageredskap som lar deg gjenbruke kvister og grener man lager næringsrik og luftig kompostjord av. Det er bra for miljøet og plantene dine, sier Optimeras produktsjef for sesongvarer, Therese Sputneset.
*mars og april 2025
Bilder

Om Optimera
Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 160 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 15 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Woodfab, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Rencon og Igland Garasjen. Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.
Følg pressemeldinger fra Optimera
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Optimera på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Optimera
Skal hjelpe kundene med å spare millioner de neste årene16.10.2025 08:30:51 CEST | Pressemelding
Byggmestere kan spare flere hundre tusen kroner i lønnskostnader og kutte byggetiden i to på ett helt vanlig eneboligprosjekt – uten å ansette flere. Effektiv logistikk og smarte verktøy gir færre avbrudd og bedre flyt på byggeplassen. Det vil gi store gevinster for den enkelte byggmester, samt effektivitetsbesparelser på flere titalls milliarder for norsk boligbygging de neste årene.
Markant økning i netthandelen av byggevarer13.10.2025 09:54:32 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av første halvår i år økte antall brukere av Norges største netthandelsløsning for byggevarer, MinOptimera, med hele 26 prosent.
Optimera Montér styrker seg i privatmarkedet med ny konseptdirektør3.9.2025 08:14:55 CEST | Pressemelding
Optimera Montér ansetter Allan Ingwersen som ny konseptdirektør for privatmarkedet. Med lang erfaring fra både XXL og Elkjøp skal han styrke kundeopplevelsen og løfte Montérs digitale satsing på kundeklubb og butikkonsepter.
Åpner nye Montér Gulskogen: En av Drammens lengste drive-through4.6.2025 09:57:47 CEST | Pressemelding
I morgen gjenåpner Montér Gulskogen i Drammen som et betydelig oppgradert og toppmoderne byggevarehus. Det skjer på den samme tomten som det har vært drevet med treforedling og trelast i mer enn 100 år.
Kathrine Lyngstad blir ny direktør for Woodfab2.6.2025 14:23:43 CEST | Pressemelding
Kathrine Lyngstad blir i høst ny direktør for Norges største prefab-aktør, Woodfab. Hun vil også inngå i ledergruppen i eierselskapet Optimera.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom