Tre entreprenører konkurrerer om to byggeprosjekter på E136

Nye Veier har kvalifisert tre tilbydere i konkurransen om bygging av E136 Veblungsnes og Stuguflåten – Raudstøl i Romsdalen.

E136 Veblungsnes
E136 Veblungsnes Foto: Nye Veier

De tre som blir invitert til å gi tilbud er Bertelsen & Garpestad AS, Johs J. Syltern AS og Anlegg Øst Entreprenør AS.

- Nye Veier er tilfredse med å ha tre godt kvalifiserte entreprenører med inn i tilbudsfasen og ser frem til sluttføringen av konkurransen, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.

De prioriterte delprosjektene er en del av helheten for å bedre framkommeligheten og utbedre flaskehalser på E136 mellom Dombås i Innlandet og Vestnes i Møre og Romsdal. Veien er en av de viktigste transportårene mellom Nord-Vestlandet og Østlandet og blir gjerne benevnt som «eksportveien».

- Med ny vei gjennom Veblungsnes og breddeutvidelse og utbedringer mellom Stuguflåten og Raudstøl, forbedres forholdene både for de som bor langs E136 og trafikantene. Dagens vei har varierende standard som gir utfordringer, særlig for tunge kjøretøy om vinteren. Det er for mange ulykker på dagens vei, sier Aanesland.

På Veblungsnes skal det bygges ca. en kilometer med ny vei i ny trase. Her blir det økt fremkommelighet, bedre trafikksikkerhet og bedre ivaretagelse av bomiljøet. På den ca. fire kilometer lange delstrekningen mellom Stuguflåten og Raudstøl forbedres også fremkommeligheten og trafikksikkerheten med breddeutvidelse, slakere kurver, bedre sikt og økt plass for snøopplag.

- Det foreligger vedtatte reguleringsplaner for begge delstrekningene og med tre kvalifiserte tilbydere ser vi nå frem til neste fase av prosjektet. Tilbudsfristen er satt til 16. desember, sier Aanesland.

Nye Veier tar sikte på å ha valgt entreprenør i løpet av våren og arbeider for anleggsstart i 2025.

Om oss