Sju personer druknet i september

Sju personer mistet livet i drukningsulykker i september, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Så langt i år har 78 personer druknet i Norge, noe som er 13 prosent flere enn på samme tid i fjor.

En mann i 50-årene ble funnet livløs i sjøen i Fittjar kommune i september, etter å ha falt over bord fra en fritidsbåt. Redningsskøyta «Sundt» deltok i et leteaksjonen. Redningsselskapet/RS «Sundt»

Alle som omkom i drukningsulykker foregående måned var voksne menn. Hittil i år har 66 menn (85 %) og 12 kvinner druknet i Norge.

Drukningsulykker i september

Fem av ulykkene i september skjedde fra fritidsbåt.

• Trøndelag: En mann i 70-årene omkom etter at båten han og en annen mann satt i veltet på et vann i Tydal kommune under en jakttur.
  • Trøndelag: En mann i 70-årene ble funnet omkommet i et vann i Lierne kommune, etter å ha falt ut av en robåt. Mannen var på jakttur.
  • Trøndelag: En mann i 40-årene ble funnet omkommet i småbåthavna på Skansen i Trondheim etter en leteaksjon.
  • Vestland: En mann i 50-årene ble funnet omkommet i sjøen ved Fonno i Fitjar kommune, sannsynligvis etter å ha falt over bord.
  • Agder: En mann i 60-årene omkom etter at han falt i sjøen fra brygga i en småbåthavn i Søgne i Kristiansand kommune.

I september var det også en ulykke med kjøretøy havnet i sjøen, og en hendelse som er kategorisert som fall fra land:

• Nordland: En mann i midten 70-årene omkom etter at bilen hans kjørte utfor en kai og havnet i sjøen i Stokmarknes i Hadsel kommune.
  • Vestland: En 29 år gammel mann ble funnet omkommet i et vann i Bergen sentrum, etter å ha vært savnet i to dager. Hendelsesforløp er ikke kjent.

Se detaljert statistikk for september på rs.no/drukning

Hummerfiske-start

I oktober skjer de vanligste drukningsulykkene etter fall fra land og fra fritidsbåt, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk for perioden 2017 – 2023. I snitt omkom tre personer fra fritidsbåt i oktober måned i denne perioden.

– I oktober er det fremdeles en god del aktivitet på sjøen. Hummerfisket er høstens store eventyr for mange. Tenk sikkerhet før og under turen; Sjekk værmeldingen, bruk flyteplagg, kle deg godt og sørg for at du kan varsle om du trenger hjelp, sier Tanja Krangnes, fagsjef for drukningsforebygging i Redningsselskapet.

Se Redningsselskapets råd for hummerfisket

• Månedsstatistikken er foreløpig, og endres om det framkommer nye opplysninger. Siden forrige publisering er det lagt til en badeulykke i Oslo i juli måned.
  • Dødsulykker med fritidsbåt som ikke skyldes drukning, er ikke en del av denne statistikken – se  Sjøfartsdirektoratet for oversikt over totalt antall dødsulykker fra fritidsbåt.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.