Framtiden i våre hender

Miljø- og utviklingsorganisasjoner skarpt ut mot regjeringens nye klimamål: - Skammelig lite ambisiøst

Regjeringen har i dag lagt ut et nytt klimamål for 2035 på høring, der de foreslår følgende:

• Et mål med spenn på 55-80 prosents kutt i klimagassutslipp innen 2035 sammenlignet med 1990-nivå. Dette bryter direkte med Miljødirektoratets faglige anbefaling om “minst 80 prosent”. Dagens klimamål for 2030 er 55 prosent kutt.

• Det sås tvil om fortsatt deltakelse i EUs felles klimamåloppnåelse og åpnes for kjøp av kontroversielle utslippsreduksjoner under Parisavtalens artikkel 6.

• Regjeringen vil telle skog mot måloppnåelsen i stedet for å ha et separat mål for opptak og utslipp i skog- og arealbrukssektoren. Dette svekker klimamålet ytterligere, og kan ende opp med å gjøre klimamålet for 2035 mindre ambisiøst enn det allerede innmeldte 2030-målet.

• Det er ikke gjort en vurdering av hvor store utslipp Norge kan ha framover, dersom vi skal ta vår rettferdige andel av kuttene som trengs for 1,5 grader. Dette er blant annet Sveits nylig dømt av den europeiske menneskerettsdomstolen for å mangle.

Verdens land skal snart rapportere inn et nytt klimamål under FN. 2035 er neste milepæl for kutt i landenes klimagassutslipp. Målet skal rapporteres inn før klimatoppmøtet i Brasil neste år, og landene har frist til februar 2025 å rapportere inn hva de skal kutte hjemme.

Klima- og miljøminister Tore O. Sandvik har nylig varslet at Norge ikke kommer til å nå denne fristen. Målet skal nemlig på offentlig høring i høst og deretter behandles politisk i Stortinget før det meldes inn til FN.

I fjor la Miljødirektoratet frem sitt forslag til Norges 2035-mål. De foreslår minst 80% reduksjon i klimagassutslipp innen 2035, der minst 60% kuttes nasjonalt.

I dag foreslår altså regjeringen et slappere mål, og dropper et eget nasjonalt mål, i strid med faglige råd. Det reagerer norske miljø- og utviklingsorganisasjoner sterkt på.

• Norge har aldri nådd noen av våre nasjonale klimamål, og det er ingenting i dette forslaget som antyder at vi vil være i nærheten av et lavutslippsamfunn i 2050. Dette er noe av det slappeste jeg har sett i min tid som leder i WWF, og det kommer på toppen av den ekstremt skuffende naturmeldingen regjeringen presenterte før helgen. Denne regjeringen tar hverken klimakrisen eller naturkrisen på alvor, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur.

• Dette er grovt usolidarisk. Nok en gang lener regjeringen seg på usikker teknologi og kjøp av kvoter for å nå klimamålene. Vi kan ikke ta til takke med falske løsninger på klimakrisa lenger. Regjeringa må ta innover seg alvoret av Norges historiske ansvar, og innføre reelle, ambisiøse klimamål. Med dette forslaget lemper de ansvaret over på det globale sør, sier Elise Åsnes, leder i ungdomsorganisasjonen Spire.

• Her er vi vitne til en regjering som pulveriserer sitt eget ansvar. Nok en gang får vi servert en klimapolitikk som mangler både ambisjoner, tempo og styring. Det er skammelig at de har såpass lite tro på sin egen klimapolitikk, at de sender ut et forslag som kan ende med copy-paste av 2030-målet i 2035, sier Truls Gulowsen i Naturvernforbundet

• Regjeringa har mulighet til å ta ansvar for framtidige generasjoner, men velger heller å tenke kortsiktig, og bryter dermed sannsynligvis menneskerettighetene. For å kunne nå 1,5 gradersmålet burde ambisjonene mot 2035 innebære en kraftig opptrapping sammenlignet med i dag og i tillegg tatt ansvar for utslippene vi skaper globalt, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.

• Regjeringen foreslår et klimamål som ligger mange tiår bak målstreken. Hvordan skal Norge forventes å tas seriøst i FN når vi ikke klarer å sette kunnskapsbaserte klimamål her hjemme? Det haster å få opp farten for å kutte utslipp i tråd med våre internasjonale forpliktelser, og i dag bommer regjeringen saftig sier Gytis Blaževičius, leder i Natur og ungdom

• Regjeringens klimamål er uakseptabelt lave. Det regjeringen gjør nå er å skyve problemet fremover. Når de knapt klarer å nå dagens mål, må ambisjonene skjerpes kraftig. Vi trenger minst 80 prosent kutt – og en plan for å fase ut olje og gass. Nå må Norge ta sitt rettmessige og historiske ansvar, sier Marte Hansen Haugan, leder i Changemaker.

• Regjeringens forslag til klimamål er oppsiktsvekkende lite ambisiøst. Med et 55 prosent mål for 2035, vil regjeringen legge opp til å ikke gjøre noe som helst i årene som følger etter 2030. Et 80 prosent mål må være gulvet for våre ambisjoner. Skal 2035-målet ha noen form for troverdighet, må det inkludere mer konkrete planer, som en kraftig opptrapping av internasjonal klimafinansiering og en plan for utfasing av egen olje- og gassproduksjon, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Avsendere: Framtiden i Våre Hender, WWF Verdens Naturfond, Naturvernforbundet, Kirkens Nødhjelp, Spire, Natur og Ungdom, Changemaker.

Om oss

Framtiden i våre hender er en medlemsorganisasjon som jobber for strukturelle løsninger på overforbruk og global ulikhet. Vi jobber innenfor klima- og naturfeltet med temaer som overforbruk, klær, mat og transport. Som Norges største miljøorganisasjon er vi sentral i debatten om norsk og internasjonal klimaomstilling.

Følg pressemeldinger fra Framtiden i våre hender

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Framtiden i våre hender på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Framtiden i våre hender