Ny konserndirektør i Felleskjøpet

Lasse Erik Moen (58) er ansatt som ny Konserndirektør Butikk i bondesamvirket Felleskjøpet Agri. Moen kommer fra stillingen som administrerende direktør i BH Nordic, som blant annet eier barneutstyrskjeden Barnas Hus, og vil tiltre i stillingen 1. januar 2025.

Den nye konserndirektøren er opprinnelig fra Ålesund og har lang erfaring fra flere butikkjeder i Norge. Han startet karrieren i samvirket Coop Møre, og har siden den gang hatt sentrale stillinger blant annet i Vinmonopolet, Rema 1000 og Maxbo. Stillingen som toppsjef i BH Nordic har han hatt siden 2017.

– Lasse Erik Moen har gjennom sin tid hos BH Nordic vist en imponerende evne til å lede i komplekse endringsprosesser, inkludert restrukturering av butikkleddet, integrering av netthandel og oppbygging av kundeklubber. Hans brede erfaring med merkevarebygging, effektivisering og digitalisering vil være uvurderlig i hans nye rolle hos oss i Felleskjøpet. Vi har lært Lasse å kjenne som en reflektert leder som setter mennesker først, og vi er sikre på at hans strategiske tilnærming vil bidra til å skape enda flere fornøyde kunder og økt lønnsomhet for selskapet, sier Svenn Ivar Fure, konsernsjef i Felleskjøpet Agri.

Det ble i fjor høst kjent at den tidligere konserndirektør for detaljhandelvirksomheten i Norden, Trond Fidje, tok over som administrerende direktør i datterselskapet Cernova. Siden den gang har Felleskjøpet jobbet med en omstrukturering av detaljhandelsvirksomheten og rendyrket den norske butikkdriften. Ansettelsen av ny konserndirektør butikk vil være siste ledd i omstruktureringen, som blant annet resulterte i at det svenske datterselskapet Granngården går inn i Felleskjøpet Vekst, sammen med de øvrige datterselskapene. Konserndirektør butikk skal ha ansvar for den norske butikkdriften.

– Jeg gleder meg stort til å ta fatt i rollen som leder for butikknettet til Felleskjøpet i Norge sammen med mange svært dyktige medarbeidere.  Felleskjøpets grunntanke appellerer til meg og sammen skal vi videreutvikle butikkene ytterligere, sier Moen.

Lasse Erik Moen vil begynne i jobben fra 1. januar 2025. I mellomtiden fortsetter Kari Wang Olsen som midlertidig leder Butikk.

Lasse Erik Moen er ansatt som ny Konserndirektør Butikk i Felleskjøpet.
Fotomontasje: Felleskjøpet

Felleskjøpet Agri hadde en omsetning på 20,5 milliarder i 2023 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av rundt 37 500 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.