Høring: Arbeidstilsynet vil gjøre reglene for det psykososiale arbeidsmiljøet tydeligere
Mange virksomheter synes det er vanskelig å vite hvordan de kan jobbe godt forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet. I en høring som sendes ut denne uken, foreslår Arbeidstilsynet et tydeligere regelverk som skal være enklere å forstå og følge.

Arbeidstakere i Norge er blant de som oppgir å være mest fornøyd med arbeidsforholdene på egen arbeidsplass. Men selv om det norske arbeidsmiljøet rangeres i verdenstoppen, har vi utfordringer med det psykososiale arbeidsmiljøet som det er viktig å ta tak i.
Virksomheter innen mange bransjer sliter med et høyt og økende sykefravær. Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) har i en studie estimert at 15 prosent av alt langtidssykefravær i Norge kan tilskrives psykososiale arbeidsmiljøfaktorer.
Fant utfordringer med forståelsen av reglene
Selv om arbeidsmiljøloven stiller krav til det psykososiale arbeidsmiljøet, som skal beskytte arbeidstakere mot uheldige belastninger, vet vi at mange virksomheter synes dagens lovkrav på dette området er vanskelig å sette seg inn i og etterleve. Dette bekreftes når vi er ute på tilsyn.
I 2021 satte derfor Arbeidstilsynet i gang et utredningsarbeid i dialog med partene i arbeidslivet, Havindustritilsynet og STAMI for å vurdere behovet for endringer i lovens krav til det psykososiale arbeidsmiljøet. I dette arbeidet konkluderte Arbeidstilsynet med at dagens regelverk ikke er tydelig nok, og at det bør konkretiseres.
LES RAPPORT: Behov for bedre regulering av arbeidsmiljølovens krav til psykososialt arbeidsmiljø (PDF)
– I arbeidsmiljøregelverket finner man utfyllende krav til for eksempel fysiske og kjemiske risikofaktorer. Men på det psykososiale området er regelverket mindre detaljert, sier avdelingsdirektør Monica Seem ved avdeling for arbeidsmiljø og regelverk i Arbeidstilsynet.
– Det er viktig at vi har et aktuelt og mest mulig dekkende regelverk som tar høyde for det psykososiale utfordringsbildet i arbeidslivet. Og at regelverket er tydelig på hvordan virksomhetene skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet.
Foreslår endringer
I høringen som sendes ut nå, foreslår Arbeidstilsynet endringer både i arbeidsmiljøloven § 4-3 om krav til det psykososiale arbeidsmiljøet og nye generelle forskriftsbestemmelser på området.
Arbeidstilsynet foreslår:
Presiseringer i arbeidsmiljøloven § 4-3
Vi foreslår å synliggjøre
- at arbeidsmiljølovens § 4-3 ikke gir en uttømmende opplisting av risikofaktorer
- at kravene i loven til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø også gjelder på det psykososiale området.
- sammenhengen mellom psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøfaktorer
- en større bredde av psykososiale arbeidsmiljøfaktorer enn de man finner i dagens lovtekst
Nye forskriftsbestemmelser som presiserer lovkravene til det psykososiale arbeidsmiljøet
Dette gjelder kravene til:
- et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø
- kartlegging av det psykososiale arbeidsmiljøet
- risikovurdering
- tiltak
- informasjon og opplæring
I tillegg foreslår vi særlige bestemmelser om trakassering og annen utilbørlig opptreden, og om vold og trusler.
Vil klargjøre, ikke ha strengere regler
– Det er verdt å merke seg at vi vil presisere innholdet i det regelverket som allerede finnes, og ikke innføre nye eller strengere krav. Hensikten er å klargjøre lovkravene som mange har slitt med å forstå og etterleve, sier Monica Seem i Arbeidstilsynet.
– Et tydeligere regelverk vil bidra til å øke forståelsen for hvorfor det er viktig å jobbe forebyggende med dette området og hva arbeidsgiverne er forpliktet til å gjøre.
Ber om innspill
Forslagene til endringer av regelverket for psykososialt arbeidsmiljø er sendt ut på høring. Les høringsdokumentene her:
Høringen er sendt til en rekke høringsinstanser, men alle kan komme med innspill innen fristen som er 19. desember.
.......
Hva er psykososiale arbeidsmiljøfaktorer?
Med psykososialt arbeidsmiljø menes samspillet mellom psykososiale arbeidsmiljøfaktorer som følger av arbeidets organisering, planlegging og gjennomføring, eller av mellommenneskelig kontakt og samhandling i arbeidet.
Psykososiale arbeidsmiljøfaktorer er blant annet:
- krav og forventninger i arbeidet som er uklare eller motstridende
- emosjonelle krav og belastninger i arbeid med mennesker
- arbeidsmengde og tidspress som innebærer ubalanse mellom arbeidet som skal utføres, og den tiden som er til rådighet
- nødvendig støtte og hjelp i arbeidet
- mulighet til å ha innflytelse over betingelser for arbeidet og hvordan arbeidet skal utføres
- mulighet til kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten
- trakassering, inkludert mobbing og seksuell trakassering
- vold og trusler
Kontakter
Trine AaenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97640370trine.aaen@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Sommervikar? Finn svar på spørsmål om dine rettigheter.12.6.2025 10:18:39 CEST | Pressemelding
Snart starter flere unge i sommerjobb. Å få sin første jobb kan være spennende, lærerikt og en verdifull erfaring. Det kan også oppstå mange spørsmål om regler og rettigheter. Vi har samlet svar på de vanligste spørsmålene som ungdom stiller oss.
Snakk om seksuell trakassering med dine sommervikarer3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere rapporterer om at de blir utsatt for seksuell trakassering på jobb enn tidligere, spesielt de som jobber innenfor reiseliv, i varehandel og restaurant. Det er arbeidsgivers ansvar å sikre et trygt og godt arbeidsmiljø.
Ofte stilte spørsmål om ferie15.5.2025 14:07:15 CEST | Pressemelding
Sommarferien nærmar seg, og Arbeidstilsynet får mange spørsmål om ferie. Her svarer vi på det fleire lurar på.
Når kan jeg ta min ekstra ferieuke som senior?15.5.2025 10:31:53 CEST | Pressemelding
Arbeidstakere over 60 har krav på en ekstra uke med ferie – den såkalte senioruken. Men når kan denne ferieuka avvikles?
Mange butikkansatte hadde mangelfulle arbeidsavtaler12.5.2025 09:45:31 CEST | Pressemelding
Halvparten av butikkene Arbeidstilsynet kontrollerte manglet lovpålagt informasjon i arbeidsavtalene. Arbeidstilsynet har ført tilsyn med 600 virksomheter i varehandelen hittil i år, og skal besøke flere i sommer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom