Norge på 21. plass i global innovasjonsindeks

Etter fjorårets opptur faller Norge igjen på anerkjente Global Innovation Index.

Direktør i Patentstyret Kathrine Myhre.
Direktør i Patentstyret Kathrine Myhre. Ilja C. Hendel/Patentstyret

Norge falt fra fjorårets 19. plass til 21. plass. Av de 133 landene som har blitt rangert, er det Sveits, Sverige og USA som topper årets liste. I tillegg til Sveriges 2. plass, får våre andre naboland også i år en betydelig bedre rangering enn Norge, med både Sverige, Finland og Danmark på topp ti-listen.

Kathrine Myhre, direktør i Patentstyret, mener Norge må styrke evnen til omstilling og innovasjon.

– Av alle verdens land er dette fortsatt en sterk plassering, og vi skårer høyt på mange områder. Samtidig skjerpes den internasjonale konkurransen stadig, sier Patentstyrets direktør Kathrine Myhre.

Norge har de 5 siste årene hatt stabil plassering rundt 20. plass.

Bredt spekter

Rangeringen Global Innovation Index er et verktøy som er utviklet for å sammenlikne innovasjonsevnen i ulike land. Hvert land måles på 78 faktorer. Det er FN sin verdensorganisasjon for immaterielle rettigheter (WIPO), som står bak den årlige rangeringen.

Norge skårer høyt på indikatorene institusjoner og infrastruktur, men noe lavere på humankapital og forskning. Vi skårer lavt på markedets utviklingsgrad, utnyttelse av kunnskap og teknologi og utnyttelse av kreativ aktivitet.

– Sammensetningen av næringer i Norge er en av de viktigste årsakene til vår plassering, og indikatorene viser at vi fortsatt er en råvarebasert nasjon. Norges økonomi er dominert av olje og gass, energi og fisk, mens vi har noe lavere aktivitet innen mer høyteknologiske industrier, sier Myhre.

– Helt avgjørende

Landene som topper listen er høyinntektsland, som Norge, med unntak av Kina som ligger på 11. plass.

– De evner i større grad enn Norge å utnytte egen kunnskap, teknologi og kreativ aktivitet i sin verdiskaping, og gjennom høy utviklingsgrad i markedet skaper de rask omstilling.

Myhre mener disse markedene har et potensiale for et høyt verdiskapende grønt skifte.

–  For et lite land som Norge, som er avhengig av eksportinntekter for å kunne dekke våre fremtidig økte utgifter, er innovasjons- og omstillingsevnen helt avgjørende. Da er det også viktig at norske bedrifter sikrer sine rettigheter gjennom patenter, varemerke- og designregistreringer, avslutter Myhre.

Direktør i Patentstyret Kathrine Myhre.
Ilja C. Hendel/Patentstyret
Topp 15-listen.