Avinor med tydelig oppfordring – Hjelp oss å kaste mindre!

Del

Hver eneste dag kastes det hundrevis av kilo med mat, drikke- og skjønnhetsprodukter fra sikkerhetskontrollen på Avinors lufthavner. På Oslo lufthavn alene er tallet 130 kg. – Dette tallet må ned, og da trenger vi hjelp.

Det kastes hundrevis av kilo med skjønnhetsrodukter og mat fra sikkerhetskontrollene på Avinors lufthavner. Foto: Avinor / Rita Jonyer.
Det kastes hundrevis av kilo med skjønnhetsrodukter og mat fra sikkerhetskontrollene på Avinors lufthavner. Foto: Avinor / Rita Jonyer.

Å ta med væskeholdige produkter gjennom sikkerhetskontrollen ble forbudt i 2006 som en direkte konsekvens av et planlagt terrorangrep. Mange år senere er det fortsatt knyttet stor usikkerhet til hva væskeforbudet gjelder og ikke.  

– Forbudet er der for at din sikkerhet skal ivaretas. Derfor er vi nødt til å håndheve reglene strengt. Samtidig ønsker vi overhodet ikke å kaste fullt brukbare og spiselige produkter, og ber derfor innstendig om at du som reisende setter deg inn i reglene før du legger ut på reisen, sier assisterende lufthavndirektør ved Oslo lufthavn, Dorothy Billett.  

Dette er en generell utfordring på alle Avinors lufthavner, og tallene fra Norges hovedflyplass alene viser hvor omfattende dette er. Ut ifra beregninger Avinor har gjort på Oslo lufthavn, fjernes 3,9 tonn mat, drikke og skjønnhetsprodukter månedlig, noe som utgjør 47 tonn per år og ca. 210 000 væskeholdige produkter.   

– Vi opplever at mange reisende ikke vet hva som teller som væske. I tillegg gjør nok stress og dårlig tid at mange glemmer å ta ut flytende produkter før sikkerhetskontrollen. Det gjør dessverre at vi må kaste store mengder hver eneste dag, sier Billett.  

Solkrem og sjokoladepålegg 
Skjønnhetsprodukter står for den største andelen av væskeholdige produkter som blir fjernet. Her fjernes det ofte produkter som solkrem, sjampo, såpe og tannkrem.  

I tillegg fjernes det store mengder mat. Typiske funn er sjokoladepålegg, smøreost, makrell i tomat og yoghurt.  

– Felles for disse er at de har en krem- eller gelékonsitens. Mange vet ikke at dette også regnes som væske. En god tommelfinger-regel er at alt som kan smøres, telles som væske. 

Disse varene blir det funnet mest av:  

  • Krem- og geleaktige skjønnhetsprodukter  

  • Yoghurt 

  • Kremost 

  • Kaviar i tube 

  • Sjokoladepålegg 

  • Makrell i tomat og andre hermetiske varer 

– Produktene ovenfor regnes som væske og vil bli fjernet. Ikke ta med disse i håndbagasjen! Husk også at du kan ikke ta med væsker som er større enn 100ml selv om det er uåpnet. Et godt tips er å se gjennom håndbagasjen din før du sender av gårde innsjekket bagasje, slik at du rekker å pakke om. Enda bedre er det å sjekke at alt er pakket riktig før du drar hjemmefra, oppfordrer Billett.  

Faktaboks: Regler for væske gjennom sikkerhetskontrollen  

  • Regelen om væske i 100 ml-beholdere ble innført i 2006, etter at britiske sikkerhetstmyndigheter avdekket en planlagt terroraksjon. Terroristene planla å skjule eksplosiv væske i brusflasker i håndbagasjen.
  • Du kan ha med deg én gjennomsiktig plastpose som kan lukkes. Posen skal ikke være større enn 1 liter, og hver væskeholder i posen kan ikke romme mer enn 100 milliliter. 

  • Du kan ha med deg en tom vannflaske gjennom sikkerhetskontrollen, og fylle den med vann på innsiden.  

Nye røntgenskannere
Moderne sikkerhetskontroller har avansert teknologi, men det er fortsatt vanskelig å oppdage farlige væsker ved røntgenscanning alene.

– Reglene er derfor på plass for å sikre at ingen uidentifiserte og farlige væsker blir medbrakt ombord, noe som bidrar til å opprettholde en trygg flyreise for alle, sier seniorrådgiver security i Avinor, Ole Folkestad.

Flere lufthavner i Europa har innført nye røntgenskannere, der det ikke har vært krav om 100 ml-grense på væske. I sommer ble disse reglene derimot gjeninnført over hele Europa, også på disse nye maskinene grunnet reguleringer fra EU. 

– Derfor vil du måtte forholde deg til det samme regelverket med 100 ml-grense på alle europeiske flyplasser også fremover – uavhengig av om man har nye eller gamle røntgenmaskiner. Fordelen med de nye skannerne er at det er ikke begrensninger på hvor mange 100 ml beholdere du har og de trenger ikke tas ut av håndbagasjen, forklarer Folkestad. 

Avinor har ikke som policy å være en teknologisk «front runner», men heller en «early follower» når det gjelder security teknologi.

– Nå viser det seg å være en fornuftig tilnærming da de nye maskinene ikke helt holder hva de lover når det gjelder analyse av væske.

På sikt vil de nye røntgenskannerne likevel bidra til mer bærekraftig og miljøvennlige løsninger.  

– Når teknologien blir god nok, vil de nye røntgenskannere tillate væskeholdige produkter på mer enn 100 ml gjennom sikkerhetskontrollen. Det vil bidra til å redusere avfallsmengden betydelig, avslutter Folkestad.  

*Undersøkelsen på Oslo lufthavn er kun gjort på mat, drikke- og skjønnhetsprodukter. Pantedrikker, spray, alkohol, gass og annet farlig avfall kommer i tillegg.

Nøkkelord

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Bilder

Uåpnet sjokoladepålegg er en gjenganger. Foto: Avinor / Rita Jonyer.
Uåpnet sjokoladepålegg er en gjenganger. Foto: Avinor / Rita Jonyer.
Last ned bilde
Det fjernes store mengder smøreost fra sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn. Foto: Avinor / Rita Jonyer.
Det fjernes store mengder smøreost fra sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn. Foto: Avinor / Rita Jonyer.
Last ned bilde
Assisterende lufthavndirektør ved Oslo lufthavn, Dorothy Billett. Foto: Avinor / CatchLight.
Assisterende lufthavndirektør ved Oslo lufthavn, Dorothy Billett. Foto: Avinor / CatchLight.
Last ned bilde

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye