Making View

Norges nye teknologiske stjernesatsing

I konkurranse med 22 sterke søkere ble VRINN Immersive Learning Cluster fra Innlandet valgt som en av fire teknologiklynger til Innovasjon Norges prestisjetunge NIC Connect-program.

JUBEL hos klyngene som fikk NIC Connect status hos innovasjon Norge, sammen med Robin Løvslett (Norwegian Space Cluster), Wanja Bordewich (Cyber Security Cluster), statssekretær Vegard Grøslie Wennesland i Nærings- og fiskeridepartementet, Keith Mellingen (VRINN), direktør for strategisk stab Eva Camerer i Innovasjon Norge og Ole Nicolai Staurland Aarbakke (Norwegian Seaweed Cluster). Foto: Tom Hansen/Innovasjon Norge

Bedriftene i VRINN utvikler VR, AR og gamification. Nå er VRINN en av 11 utvalgte klynger i Innovasjon Norges satsing NIC Connect.

Tøff konkurranse
- Dette er en stor anerkjennelse av arbeidet hos våre medlemmer og samarbeidspartnere, sier Eli Bryhni, prosjektutvikler for VRINN Immersive Learning Cluster.
NIC Connect bidrar til å styrke samarbeid og innovasjonsevne blant norske bedrifter. Utnevnelsen gir også økonomisk støtte på omlag tre millioner kr per år, gjennom tre år.
- At vi nådde opp i en så knalltøff konkurranse, viser at vi er på riktig vei. VRINN skaper eksportnæringer og gode løsninger for fremtiden, sier Bryhni.

Innovasjon og læring
VRINN Immersive Learning Cluster har hovedsete i Hamarregionen. Klyngen består av flere titalls små og mellomstore selskaper. Her jobber næringsliv, forskningsmiljøer og utdanningsinstitusjoner sammen for bedre kompetanseutvikling. Gjennom felles plattformer for idéutveksling og prosjektutvikling skaper klyngen bærekraftig innovasjon og konkurransefortrinn.
- Investorer og bransjeaktører følger godt med på selskapene i VRINN. Nå har de enda en god grunn til å fortsette med det, slår Eli Bryhni fast.

Et løft for Innlandet
Styreleder i VRINN, Are Søby Vindfallet, grunnla allerede i 2005 selskapet Making View. Han har sett en gledelig vekst i teknologi-interessen.
- Uten opprettelsen av tech-miljøet i Park og VRINN for sju år siden, tror jeg ikke vi hadde sett de mange nye, gode etableringene i Hamarregioen. VR-satsingen har gitt fremtidsrettede arbeidsplasser. VRINN produserer innovativ, nyttig og norskutviklet teknologi til glede for hele landet. Derfor er det skikkelig gøy at VRINN nå er blitt en ledende teknologiklynge. Dette er en seier for hele Innlandet!

Lokal og nasjonal støtte
VRINN har vokst frem med støtte fra regionale samarbeidspartnere i Hamar kommune, Stange kommune, Løten kommune og Innlandet fylkeskommune. Klyngen samarbeider også tett med Høgskolen i Innlandet, NTNU, Sykehuset Innlandet, samt solide aktører som Tindved Kulturhage og HelseINN.
Keith Mellingen er VRINNs klyngeleder:
- Jeg må få takke våre eierkommuner og Innovasjon Norge for tilliten. Anerkjennelsen fra Innovasjon Norge viser at VRINN skiller seg positivt ut. Dette vil gi VRINNs selskaper bedre tilgang til næringslivet, offentlige instanser og organisasjoner. Våre teknologier er nyttige, nødvendige og gir store fremskritt.

Om NIC Connect
NIC Connect er en del av Norwegian Innovation Clusters, som administreres av Innovasjon Norge, Siva og Forskningsrådet. I 2025 er det satt av opptil 120 millioner kroner for å finansiere denne satsingen som gir nye muligheter til utvalgte klynger og bedrifter.

Illustrasjonen viser utviklingen av VRINN siden oppstart i 2017.

Om VRINN Immersive Learning Cluster:

• VRINN ble etablert i 2017 og består av selskaper innen VR, AR og gamification. Klyngen har i dag noder over hele landet.
  • Klyngen har som mål å være ledende innen digital læringsteknologi i Norge, med en tydelig global tilstedeværelse.
  • De fremmer samarbeid mellom aktører innen helse, forsvar, akademia og næringsliv for å utvikle nye, effektive læringsløsninger.
  • VRINN er vertskap for Nordisk VR Forum, den største konferansen innen VR i Norden, som finner sted 6.-8 november 2024, i Hamar. Her vil deltagere fra hele verden få mulighet til å teste og oppleve de nyeste teknologiene innen VR og AR.

Følg pressemeldinger fra Making View

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Making View på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Making View