Aspelin Ramm selger Clarion Hotel Stockholm

Investeringsselskapet Nrep kjøper et av Stockholms største hoteller av Aspelin Ramm.

Clarion Hotel Stockholm har vært i Aspelin Ramms eie i over 20 år.

– Salget av Clarion Hotel Stockholm gjør at vi kan fokusere på våre store, pågående utviklingsprosjekter i Sverige og Norge. Det frigjør dessuten kapital til nye investeringer, et arbeid vi er godt i gang med. Salget er en naturlig konsekvens av justeringer vi gjør i porteføljen for å kunne bidra der vi er best, med utvikling av eiendommer og nye bydeler, sier Ida Aall Gram, administrerende direktør i Aspelin Ramm.

Clarion Hotel Stockholm har vært i Aspelin Ramms eie i over 20 år. Med 532 rom og 23 700 kvadratmeter utleieareal er hotellet det nest største i den svenske hovedstaden. Eiendommen leies og driftes i dag av Petter Stordalens hotellkjede Strawberry.

– Vi ønsker å være en effektiv og lyttende eiendomsutvikler. Det blir vi ved å være fysisk tett på prosjektene våre. Clarion Hotel Stockholm er en ferdig utviklet eiendom utenfor vårt geografiske og organisatoriske nedslagsfelt. Det føles helt riktig å overlate forvaltningen av eiendommen til Nrep nå, sier Manne Aronsson, administrerende direktør i Aspelin Ramm Fastigheter.

Klimafokus i by

Eiendomsinvestor Nrep forvalter rundt 8 millioner kvadratmeter eiendom, og har kontorer i åtte land. Selskapet er en del av plattformen Urban Partners, som satser på klimafokusert eiendomsutvikling og anskaffelsen ble gjort gjennom deres Nordic Strategies Fund V (NSF V).

­– Det er en velutformet, veldrevet og funksjonell eiendom vi kjøper fra Aspelin Ramm Fastigheter. Den er helt i tråd med vår ambisjon om å kjøpe høykvalitetseiendommer med sterke operatører i viktige urbane områder. Ved å kombinere vårt sterke fokus på bærekraft med forbedringer i hotellets kommersielle tilbud, skaper vi verdier som kommer både gjestene, Strawberry og Södermalm som bydel og turistmål til gode, sier Kristoffer Rask, investment manager i Nrep.

Colliers har vært megler i transaksjonen. I henhold til avtale er kjøpesummen konfedensiell.

Clarion Hotel Stockholm har vært i Aspelin Ramms eie i over 20 år.
Manne Aronsson, administrerende direktør i Aspelin Ramm Fastigheter.
Ida Aall Gram, administrerende direktør Aspelin Ramm.

Om selskapene

Om Aspelin Ramm

Aspelin Ramm har stor respekt for omgivelsene, miljøet og brukerne av byen og prosjektene kjennetegnes av god, gjennomtenkt arkitektur, materialbruk og fokus på de det bygges for; beboerne, leietakerne og byen rundt. Selskapet utfører komplekse prosjekter hvor målet er å skape gode bymiljøer og attraktive byrom. De har blant annet vært sentrale i utformingen av Tjuvholmen, Vulkan, VIA og Sommerro i Oslo, samt Union Brygge i Drammen.

Om Aspelin Ramm Fastigheter

Aspelin Ramm Fastigheter er Aspelin Ramms eiendomsdivisjon i Sverige. Selskapet ble etablert i Göteborg i 1998, og står bak flere eiendomsprosjekter i Vest-Sverige og i Stockholm. Pågående utviklingsprosjekter i Göteborg-regionen er Pedagogen Park i Mölndal, East Square i Gamlestaden og Masthuggskajen i sentrum av Göteborg.

Om Nrep

Nrep er en av Nordens største eiendomsforvaltere, og er representert i syv ulike land. Selskapet har som mål å skape bedre eiendommer for mennesker og byer ved å investere i innovative løsninger for å redusere klimafotavtrykket i bransjen.