Enorm økning i hytteskader: Gjør disse grepene i høstferien

I første halvår i år økte antallet hytteskader med 38 prosent. - Det øker på nesten alle områder, og det går ikke i lengden.

Til nå i år har det vært en voldsom økning i antallet skader på hytter.
Til nå i år har det vært en voldsom økning i antallet skader på hytter. Marius Solberg Anfinsen/Frende Forsikring

Det sier fagsjef i Frende Forsikring, Lill Cecilie Bjørndal Klementsen. Tall fra Finans Norge viser at det ble meldt inn mer enn 14 800 hytteskader til norske forsikringsselskaper første halvår. De kostet mer enn 900 millioner kroner.

- Til sammenligning kostet skadene for hele 2023 1,3 milliarder. Vi er dessverre på god vei til å slå den negative rekorden, sier Klementsen.

Disse skadene er dyrest
Vannskader er den dyreste posten og øker med hele 64 prosent, innbrudd med 35 prosent og brannskader med 33 prosent.

- Vannskader er det desidert dyreste, og snøen har allerede begynt å komme flere steder i landet. Da er det på tide å gjøre noen forberedelser, gjerne for de som har høstferie på hytta denne eller neste uke. Det er ingen grunn til å utsette gode grep som kan spare deg for store penger i høst og vinter. Grep nummer en er å stenge hovedstoppekranen før du drar, sier Klementsen i Frende.

Det er også en stor økning i såkalte kaskoskader, faktisk hele 45 prosent.

- Dette er for eksempel knekte takrenner, ødelagte takstein eller knuste vinduer. Disse skadene oppstår ofte i løpet av en værhard høst og vinter, og bør fikses før en ny sesong med røffe forhold utenfor hytta, sier fagsjefen og ramser opp de beste tipsene til hvordan du kan sikre feriestedet ditt mot skader før du forlater den etter høstferien.

TIPS: Slik kan du unngå…
…vannskade

• Se til at vann får renne fritt bort fra eiendommen din.
  • Rens takrennene for rusk og rask. Sjekk at rennene er hele.
  • Sjekk at taket er tett etter forrige vinter, spesielt hvis du har gått på det for å måke snø. Se etter sprekker, skjevheter og/eller brister. Se over hjørner og området rundt pipa.
  • Tett sprekker og hull, så ikke vannet får renne inn. Ved å tette hullene får du også stengt ute rotter og mus, som gjerne vil inn når det blir kaldere ute.
  • Steng hovedkranen hvis du ikke skal på hytta i vinter. Når det er gjort, skru på kranen så du får tappet ut alt vannet i rørene. Da unngår du frostsprengning av vannrørene når kulda setter inn.
  • Sjekk at vannrør i kalde rom er isolert.
  • Ha nok varme på i hytta til å unngå frostskader.

…brannskade

• Ha nok brannalarmer i hytta.
  • Ha brannalarm tilknyttet brannvesen eller selskap som kan rykke ut hvis du ikke er på hytta.
  • Sjekk regelmessig at alle batteriene i varslerne dine fungerer som de skal.
  • Sjekk brannslukningsutstyret. Har du brannslukker lett tilgjengelig? Snu det på hodet, sjekk at det ikke er utgått på dato.

…innbrudd

• Lukk og lås alle dører og vinduer, også til garasje og bod.
  • Ha forsikringsgodkjent lås på ytterdøren.
  • La litt lys stå på.
  • La radioen stå på.
  • Bevegelsesstyrt utebelysning kan skremme bort tyver.
  • La gjerne litt rot ligge framme så huset ser bebodd ut, men ikke la verdisaker ligge synlig fra utsiden.
  • Installer innbruddsalarm.
  • Avtal med hyttenaboen at dere holder et øye med deres respektive eiendommer når en av dere ikke er på hytta.
    Kilde: Frende Forsikring

Til nå i år har det vært en voldsom økning i antallet skader på hytter.
Marius Solberg Anfinsen/Frende Forsikring