Hafjell Alpinsenter

Sesongens nyheter i Hafjell

HAFJELL, Hafjell satser stort foran vintersesongen 2024/25 med en rekke spennende nyheter og forbedringer. Målet er å tilby en enda bedre skiopplevelse for familier, skientusiaster og nybegynnere.

Bilde av ordfører i Øyer Anne Marie Sveipe og daglig leder i alpinco Odd Stensrud
Ordfører Anne Marie Sveipe (H) og Odd Stensrud fra åpningen av Vidsynekspressen

Etter suksessen med den nye Vidsyn Ekspressen i fjor, fortsetter investeringene for å utvikle destinasjonen. Målet er å gjøre Hafjell til en favoritt blant familier og en førsteklasses skidestinasjon. «Vi er stolte av de investeringene vi gjør i Hafjell for å forbedre opplevelsen for våre gjester. Det handler om å utvikle et trygt og attraktivt skianlegg som favner alle ferdighetsnivåer. Vi har gjort omfattende utbedringer av løyper, infrastruktur og opplevelser for å gi våre gjester den beste mulige opplevelsen,» sier Jo Mork, daglig leder i Hafjell.

Luftfoto%20av%20omr%E5det%20rundt%20toppstasjonen%20p%E5%20Stolheis%202%20med%20nye%20l%F8yper
Det er gjort store utbedringer rundt toppstasjonen på Stolheis 2, de to blå løypene Toppløypa og Snarvegen knyttes nå sømløst sammen Roger Hjelstadstuen

Nye løypeforbindelser og utvidelser

En av de store nyhetene denne sesongen er den nye, lette nedfarten rundt Marsteinschussen. Den nye løypa gir en oversiktlig og familievennlig trase som gjør det enklere for alle å utforske området rundt Vidsyn Ekspressen. Denne utbedrignen muliggjør 864 høydemeter med sammenhengende blå og grønn skikjøring, noe som er unikt for Hafjell. I tillegg har Toppløypa blitt koblet sammen med Snarvegen, noe som gir en variert skikjøringsopplevelse med lett tilgang til flere av Hafjells løyper.

«Vi er veldig begeistret for denne investeringen,» sier Kim Gottlib, daglig leder i Hafjell Skiskole. «Den nye løypa langs Vidsyn Ekspressen er en stor forbedring. Dette skaper nye muligheter i undervisningen og vi kan tilrettelegge for en enda bredere målgruppe. Det blir en fantastisk fin løype for coaching, og vi kan med stolthet ta med våre gjester, på alle nivå, i alle deler av anlegget.»

Nyhet: Speed Check – Test farten din på en trygg og morsom måte!

Som en del av Hafjells satsning på sikkerhet og skiglede lanserer vi i år en ny attraksjon – Speed Check. Her kan gjestene våre teste hastigheten sin i et sikkert, inngjerdet område og få en bedre forståelse av fartens påvirkning på skikjøring. I samarbeid med Scott og Statens Vegvesen har vi utviklet en unik installasjon der gjestene også kan se sin effektive vekt ved en bråstopp. Dette er med på å bevisstgjøre viktigheten av riktig sikkerhetsutstyr og tilpasning av farten til forholdene.

«Speed Check er en flott måte å kombinere moro og sikkerhet på. Vi ønsker å bidra til at flere gjester velger riktig sikkerhetsutstyr og får en bedre forståelse av hvordan fart påvirker risikoen i bakken,» sier Ole Kristian Rønningen fra Ramo, som er distributør av sikkerhetsutstyr og sportsutstyr fra Scott.

Med dette tiltaket ønsker vi å øke bevisstheten rundt sikkerhet i bakken, samtidig som vi gir våre gjester en morsom og lærerik opplevelse.

Bilde%20av%20sn%F8kanon%20i%20produksjon
Energibruk per produserte kubikkmeter med snø er mer enn halvert om vi sammenlikner med samme forbruk som for bare 6-8 år siden

Energieffektive  tiltak for en bedre vinteropplevelse

Hafjell har gjort betydelige forbedringer innen bærekraftig snøproduksjon de siste årene, før sesongen 24-25 løftes dette enda et hakk. Gjennom ytterligere automatisering av snøproduksjonsanlegget kan vi nå utnytte kuldegradene enda mer effektivt og redusere energiforbruket ved snølegging. Dette gjør at vi kan produsere snø raskere og med mindre miljøbelastning, noe som bidrar til en mer bærekraftig drift av destinasjonen.

I tillegg har vi oppgradert flomlyset i Kjusbakken med energieffektive lyskilder som gir bedre belysning og lavere energiforbruk. Dette sikrer en optimal skiopplevelse på kveldstid og under krevende værforhold, samtidig som vi reduserer vårt miljøavtrykk.

Les mer om hvordan vi produserer snø.

Nye skiskap for en bedre gjesteopplevelse

Hafjell investerer nå i 60 nye skiskap i gondolkjelleren, noe som øker kapasiteten til totalt 231 skiskap for kort- og langtidsleie. Dette tiltaket er spesielt viktig for gjester som bor på hotell i Øyer og Lillehammer, da det gir dem muligheten til å oppbevare skiutstyret trygt og sikkert nær bakken. Med denne utvidelsen ønsker vi å gjøre det enklere og mer praktisk for våre gjester å ha en smidig skiopplevelse, uten å måtte frakte utstyret frem og tilbake mellom bakken og overnattingsstedet.

«De nye skiskapene vil definitivt bidra til en bedre gjesteopplevelse. Når skiutstyret kan oppbevares trygt og enkelt ved gondolen, får våre gjester mer tid til å nyte skikjøringen og alle de andre opplevelsene Hafjell har å by på,» sier Camilla Trulsen, leder for hospitality i Alpinco.

Maskotten%20Isa%20m%F8ter%20barna%20p%E5%20Favn
Maskotten Isa vil bli mer synlig gjennom vinteren Alpinco

Et familievennlig fokus

Med et sterkt fokus på familievennlighet har Hafjell utvidet kapasiteten på varmestuepaviljongen, gjort løypene mer tilgjengelige og tilrettelagt for at hele familien skal kunne ha en trygg og morsom dag i bakken. Junior Skipatrulje blir en av de mange nye aktivitetene for barn, der de kan få oppleve hvordan det er å være en del av skipatruljen og lære om sikkerhet i bakken.

«Vi ser frem til en fantastisk sesong hvor både nye og gamle gjester vil få oppleve de store forbedringene vi har gjort. Målet er å være en destinasjon som gir førsteklasses skikjøring for alle,» avslutter Jo Mork.

Espen Rønning, markedssjef i Alpinco, legger til: «Vi legger nå bak oss tre sesonger på rad med all time high. Disse investeringene gir oss fremtidstro på fortsatt vekst og god gjesteflyt i destinasjonen. Det er tydelig at satsingen på Hafjell bærer frukter, og vi ser frem til å ønske enda flere velkommen til våre bakker.»

Om Alpinco

Hafjell Alpinsenter er den snøsikre familiefavoritten som legger til rette for gode skiopplevelser, for alle nivåer – fra nybegynner til ekspert. Bare et kvarters kjøring nord for Lillehammer ligger et av Norges største og mest allsidige skianlegg. Ikke velg mellom familieferie og rå skikjøring, her finner du begge deler.

I tillegg til skianlegg på vinteren er Hafjell også en stor sykkeldestinasjon. Hafjell Bike Park er ledende i Norge på heisbasert sykling, med 18 løyper fra grønn til svart vanskelighetsgrad fordelt på til sammen 25 km.

I tillegg til downhillsykling har Hafjell fantastiske muligheter for sykling på Øyerfjellet og på vår nye Pumptrack. Gondolen tar deg med opp til et eldorado av stier, grusveger, pumptrack og barneløyper.

Følg pressemeldinger fra Hafjell Alpinsenter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hafjell Alpinsenter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hafjell Alpinsenter