Hafjell Alpinsenter

Gikk rett opp Hafjell for å hylle livet!

HAFJELL, For fire år siden fikk Thor Magne Engerbakk vite at livet sannsynligvis var ved veis ende. Han hadde fått føflekkreft med spredning til hele kroppen. I helga gikk han for livet rett opp Hafjell under årets Neveresting - og her fikk han i alle fall kjenne på både puls og liv!

HEIA LIVET: Engerbakk gikk opp Hafjell med solsmart på ryggen. For fire år siden trodde han livet var over da kreften tok over hele kroppen hans. Nå går han som om livet aldri tar slutt! Foto: Kreftforeningen.

Pulsen kommer fort oppover Hafjell, for hvem som helst egentlig, men kanskje spesielt for en som har overlevd full spredning og kreft. Han setter i gang et imponerende tempo oppover mot de ventende 590 høydemetrene som ligger foran seg. Opp Hafjell og årets Neveresting.

Det er ikke så rart lungekapasitet til Thor Inge er noe preget. For fire år siden fikk av beskjed av legene at han hadde fått påvist kreft i en føflekk. Såkalt melanom. Han fikk også vite at kreften hadde spredt seg til omtrent hele kroppen, også lungene, og at sjansen for å overleve var svært liten.

- Men her er jeg. Jeg lever og er i overraskende bra form, sier han.

Brutalt konsept

I dag går han med en skygge på ryggen istedenfor inni seg. Etter en årelang kamp med medisiner og tøffe behandlinger, går han i dag for Kreftforeningens sak oppover de bratte bakkene i Hafjell.

Neveresting i Hafjell er et helt nytt arrangement. Brutalt, men enkelt konsept: gå opp til toppen av gondolen, ta gondolen ned, og repeter så mange ganger du klarer på enten 12 eller 36 timer. Sammen med Kreftforeningen står Thor Inge denne helgen på stand for å fremme et enkelt, men livsviktig budskap.

- Jeg husker jeg spurte på Radiumhospitalet hvorfor jeg hadde fått hudkreft. Det enkle svaret: har du blitt solbrent en gang eller to i livet vil det lagres celler i kroppen din som senere kan utarte til kreft. Brutalt, men svært enkelt å forebygge. Man trenger bare bruke solkrem, sier Thor Inge.

Smarte solvaner og valg

Solsmart, Kreftforeningens hudkreftkampanje, handler om akkurat det. Ikke om å unngå sol, men å være smartere i sola.

- Ja, det handler om å ta smarte valg. Ikke velge seg ut når UV-ideksen er høyest, men nettopp da gå inn eller finne seg en skygge. Bruk en caps, bruk solkrem, unngå å bli solbrent og med det ta kloke valg som påvirker resten av livet ditt, sier leder for Kreftforeningen i Innlandet, Berit Jevnaker.

null
GLAD FOR BIDRAGET: Wedum og arrangøren sier de er svært glad for at Kreftforeningen er med som partner. Foto: Alpinco.

- Viktig for oss

Solen steker ikke denne lørdagen i Hafjell, men med 78 deltagere på start som stiller med støtteapparat og familier på plass, er det bra med folk rundt de mange bodene på gondoltoppen. I tillegg kjøres gondolen gratis for alle tilskuere og besøkende. Kommunikasjonsansvarlig i Alpinco, Veslemøy Eineteig Wedum. sier hun er svært glad for at Kreftforeningen med sitt budskap deltar på årets arrangement.

- Vi bidrar hele året til fysisk aktivitet for store og små, utendørs. Da er det ekstremt viktig at vi benytter vår arena til å framsnakke viktige budskap og enkle forebyggende tiltak som tross alt kan redde liv, sier hun.

- For oss er det viktig å ha partnere med på laget som jobber aktivt med helse, barn og unge og de små grepene vi alle kan ta i vår egen og andres hverdag, som å bruke solkrem i påske og godværsdager. Hvis det at Kreftforeningen er her med oss i dag kan smøre bare én ekstra fregne-nese neste år, så er vi fornøyd, sier Wedum.

null
NEVERESTING: Her fra årets Neveresting-arrangement og Skavlen restaurant i bakgrunnen. Foto: Alpinco.

Om Hafjell Alpinsenter

Hafjell Alpinsenter er den snøsikre familiefavoritten som legger til rette for gode skiopplevelser, for alle nivåer – fra nybegynner til ekspert. Bare et kvarters kjøring nord for Lillehammer ligger et av Norges største og mest allsidige skianlegg. Ikke velg mellom familieferie og rå skikjøring, her finner du begge deler.

Følg pressemeldinger fra Hafjell Alpinsenter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hafjell Alpinsenter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hafjell Alpinsenter