Internasjonal pris for banebrytende teknologi i Trondheim

Felleskjøpet Agri og Aneo Industry mottok prestisjefull pris for revolusjonerende varmepumpe.

FIKK PRIS: Denne trioen tok stolt imot den internasjonale varmepumpeprisen i Brüssel denne uka. Fra venstre: Teknisk sjef Vebjørn Nilsen i Felleskjøpet Agri, teknisk sjef Michael Bantle i Aneo Industry og prosjektleder Runar Sverre Myhren i Felleskjøpet Agri. Foto: Felleskjøpet

Denne uka ble Felleskjøpet Agri og Aneo Industry tildelt en internasjonal pris for deres banebrytende varmepumpeprosjekt, som leverer damp til fôrproduksjonen ved Felleskjøpet Agris fabrikk på Skansen i Trondheim. Varmepumpen, kjent som «Frigg», ble offisielt avduket etter nyttår, med Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen blant gjestene. Den innovative løsningen gjenvinner spillvarme og vil redusere strømforbruket i fabrikken med hele 5 GWh årlig.

I tillegg til å ha mottatt «Varmepumpeprisen – større anlegg» på Norsk Varmepumpeforenings årskonferanse, fikk prosjektet denne uken også en internasjonal hederspris. På EHPA’s "Heat Pump Forum & Award" i Brussel ble det klart at prisen i kategorien «DecarbIndustry» gikk til Felleskjøpet Agri og Aneo Industry for deres arbeid med varmepumpen på Skansen. Denne kategorien anerkjenner prosjekter som bruker spillvarme og varmepumper på en smart og effektiv måte i industrielle prosesser.

– Juryen framhevet prosjektet som et eksempel på beste praksis, med en avansert integrasjon av et høytemperatur varmepumpesystem som erstatter 100 % av dampen fra tradisjonelle kjeler. Dette er verdens første varmepumpe på industriell skala som benytter tilgjengelig teknologi til å produsere prosessdamp fra spillvarme. Systemet kan håndtere temperaturstigninger på opptil 100 Kelvin med en Carnot-effektivitet på 60 % eller høyere, uttalte juryen i sin begrunnelse.

Sparer energi og kutter utslipp

Teknisk sjef Vebjørn Nilsen og prosjektleder Runar Sverre Myhren fra Felleskjøpet Agri mottok prisen sammen med teknisk sjef Michael Bantle fra Aneo Industry. Varmepumpen «Frigg» har potensial til å redusere kraftfôrindustriens strømforbruk på Skansen med opptil 75 %, noe som tilsvarer en energibesparelse på 7,5 GWh – tilsvarende det årlige strømforbruket til rundt 500 husstander.

– Dette prosjektet har fått internasjonal oppmerksomhet, og denne prisen er en stor ære. Det viser at vi i Norge er ledende på teknologi for energieffektivisering. Nå ser hele Europa hva vi gjør, og vi håper å kunne rulle ut denne teknologien til flere av våre anlegg, sier Vebjørn Nilsen.

Michael Bantle i Aneo Industry mener at prosjektet er starten på et nytt kapittel for norsk industri:
– Dette støtter regjeringens mål om å forby bruk av olje og gass i industrien innen 2030, samtidig som det viser hvordan gjenbruk av spillvarme kan bidra til økt energieffektivisering. Å motta denne prisen bekrefter at vi er på rett vei.

Fakta om varmepumpen på Skansen:

• En betydelig del av norsk industri bruker fortsatt olje eller gass som energikilde, mens noen fabrikker er elektrifiserte, noe som ofte er kostbart og gir høy belastning på strømnettet.
  • Industrielle varmepumper brukes til å hente varme fra lavtemperaturkilder og øke temperaturen til et nivå som passer for prosessvarme eller oppvarming.
  • Bruk av fossilt brensel medfører store klimagassutslipp.
  • Varmepumpen på Skansen utnytter spillvarmekilder fra fabrikken og erstatter en tradisjonell dampkjel, noe som bidrar til energieffektivisering og klimamål.
  • Varmepumpen er den første i sitt slag på verdensbasis.