Superkornet ingen vil spise

Norske kornbønder dyrker nesten 600.000 tonn i året, men vi nordmenn spiser bare en halv prosent av avlinga. Hva er det med bygg?

SUPERKORN: Økt bruk av bygg i Norge ville vært gunstig både for sjølforsyning og folkehelsa. Selv om norske bønder dyrker nesten 600 000 bygg hvert år, går det aller meste av kornet til produksjon av dyrefôr. Foto: BRODOGKORN.NO

Et av de nye kostrådene som ble publisert fra Helsedirektoratet 15. august sier: «La grovt brød eller andre fullkornsprodukter være en del av flere måltider hver dag.»

Bygg er fra gammelt av et av nordmenns viktigste matkorn. I både grøt, flatbrød og brygging av øl har bygg vært en viktig ingrediens. I dag har nordmenn en svært lav andel bygg i kostholdet. Stikk i strid med kostrådet viser prognosene fra markedsregulator Felleskjøpet at bruken av bygg til mat holder seg på et stabilt lavt nivå, noe det har vært siden tidlig på 80-tallet.

Blir dyrefôr

I løpet av de siste tre årene har forbruket vårt av bygg vært under 3000 tonn i året. Til sammenligning dyrker norske kornbønder i snitt nesten 600.000 tonn bygg hvert år. Det aller meste går til fôrindustrien og mat til dyra.

– I fjor importerte vi nesten 29 tusen tonn ris til Norge. Til sammenligning gikk under tre tusen tonn norsk bygg til matproduksjon. Det er under en halv prosent av det vi dyrker. Vi kan lett tidoble bruken av bygg som menneskemat i Norge. I løpet av det siste året har både Totalberedskapskommisjonen, Riksrevisjonen og Regjeringen pekt på behovet for økt norsk sjølforsyning. En økt bruk av bygg i det norske kostholdet er en av de enkleste måtene å øke sjølforsyninga på, sier styreleder Anne Jødahl Skuterud i Felleskjøpet, som også framhever helseeffekten som ligger i økt konsum av bygg.

– Jeg er ikke lege, men jeg tør påstå at om så skjer, vil vi også se en betydelig helseeffekt. Tannlegene vil også bli glade når vi må tygge mer, sier hun.

Smak og kunnskap

Bygg omtales av mange som superkorn. På samme måte som havre inneholder bygg viktige betaglukaner, som er gunstig for kolesterolnivået. Det er også påvist at høyt inntak av bygg virker forebyggende på hjerte- og karsykdommer.

Stikk i strid med de gode effektene bygg har på kroppen, går altså bruken vår nedover. Opplysningskontoret for brød og korn gjennomfører årlig den store brødvaneundersøkelsen i Norge.

– Årets undersøkelse viser at nesten hver fjerde nordmann synes kornet som har vært livsviktig for oss i generasjoner smaker kjedelig. Det samme antallet kan ikke tenke seg å spise bygg framfor ris, sier Torunn Nordbø, daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.

– Den samme undersøkelsen viser at 34 % ikke vet hva de skal bruke bygg til. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Det er mange retter hvor man kan bruke bygg i stedet for ris, mais, bulgur eller quinoa. Du kan også bake mer med bygg, sier Nordbø.

Hun foreslår å teste ut bygg i tacoen eller i en deilig grøt med havremelk og mandelsmør. Du kan også bake epleterte eller et skikkelig godt byggbrød i høst.

Byggryn i tacofyllet gir ekstra digg tyggemotstand
Byggrynsgrøt med mandelsmør.
Foto: BRODOGKORN.NO
Byggbrød er et godt og grovt alternativ.
Foto: BRODOGKORN.NO
Epler og bygg er en suveren kombinasjon. Epleterten smaker aller best nystekt med vaniljeis eller pisket krem, men kan også serveres avkjølt.
Foto: BRODOGKORN.NO
Torunn Nordbø er daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.
Foto: BRODOGKORN.NO
Anne Jødahl Skuterud er styreleder i Felleskjøpet Agri.
Foto: Espen Solli
Foto: Felleskjøpet